Kanske bra att min arbetsplats är inom 1.5 meter från 3 stora fönster då man får i sig rejält med dagsljus även under korta vinterdagar.
Eller filtrerar glaset bort rödljuset?
Frågade Ai om filament-LED var bättre, då jag tycker att de har ett ljus som mer motsvarar en glödlampa, men det verkar inte vara självklart, fick en lång utläggning som vanligt men infogar det jag tyckte var mest intressant:
Varför "saknas" det röda ljuset?
I färgmätning mäts färgåtergivning ofta i CRI (eller Ra-värde).
Standard-CRI (R1–R8) mäter bara pastellfärger.
En LED-lampa kan få ett högt värde (t.ex. CRI 80 eller 90) utan att faktiskt avge mycket mättat rött ljus.
Det mättade röda spektrumet mäts separat i ett värde som kallas R9: Det är dyrare för tillverkare att använda fosfor som omvandlar blått ljus till djupt rött (kring 660 nm).
Rött lyspulver minskar dessutom lampans energieffektivitet (mätt i lumen per watt), eftersom mänskliga ögon är mindre känsliga för djuprött ljus.
Vad ska man titta efter om man vill ha rött ljus i spektrumet?
Om du vill ha en LED-lampa med ett komplett spektrum som liknar naturligt solljus eller klassiska glödlampor, Leta efter R9-värdet:
Ett R9-värde över 50 anses bra, och över 80–90 är utmärkt. CRI > 95 (eller CRI Ra 97):
Högkvalitativa "Full-spectrum"- eller "SunLike"-LED-lampor använder speciella violetta eller blå dioder med bredspektrat fosfor som ger en jämn återgivning över hela det synliga spektrumet, inklusive det djupa röda.
Verkar mest vara de dyrare märkesprodukterna som Philips och Osram som är fullspektrum, vilket man kanske kan förvänta sig.
Fönsterglas som är obehandlade stoppar inte det röda ljuset, däremot UV-ljus, vilket anses vara bra.