Hej,
Har tidigare inte varit medlem eller författat något i forumet, bara läst utifrån. Nu däremot behöver jag lite konkret vägledning. Förhoppningsvis gör jag rätt i hur jag initierar denna tråd och den inte borde ligga någon annanstans i forumet.
Vi bor i en 1 1/2 plans ville från 2006 i Stockholms området med golvvärme. Original i huset satt en IVT 490 som kämpat på och överlevt till vi köpte. Tidigare ägarna hade lyckats hålla den vid liv men den hade diverse ålderstecken som började visa sig. I maj tog vi därför beslut att byta till en ny Nibe 735. Är ju mitt i sommaren så kan inte påstå att den fått bekänna färg riktigt, men vi är nöjda hittills.
Vid installation har man använd flexslangar och vad jag förstår är det inte någon höjdare. Kan säkert lösa det via installatören med lite tjat men som vanligt får man ju sällan det man vill om det inte görs själv

. Då är frågan till er med mer erfarenhet och kunskap om detta - bör jag byta bort dessa och till vad? Måste jag köra hårda spirorör eller räcker det med typ aluminiumslang för ventilation? Om man använder hårda rör behövs det avlastning på dragningarna med någon typ av "mjukrör" för vibrationer eller inte? Vi har 125mm i väggarna och det är den dimensionen installatören använt på sina flexslangar. Får jag någon nytta alls om jag öppnar upp för 160 och kör det de 70 cm jag har till taket eller är det bara extra arbete?
Bifogar bilder på hur det ser ut just nu om jag lyckas med tekniken. Tacksam för råd från er med erfarenhet, jobbar som mekaniker så inte helt opraktisk men just i detta får man bekänna sig som novis helt klart.
Med vänliga hälsningar Robin