Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.  (läst 20714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #30 skrivet: 11 juli 2006, 22:52:37 »
Ska jag ha en slagn som är 22mm invändigt :o
jag hade ju tänkt att köra 18mm pex, är det helt fel? man vill ju gäran ha en hyfsat böjlig slang.

det rör sig om ca 2m före mina 28 rör & 3m efter 28 rören, & sen läger vå på returen, då blir det tottalt 10m 18m pex & 6m 28 rör + borrhålet på 180m
Detta får en 25/60 90w pump driva.

har jag fått till ett bra system då, eller ska jag tänka om?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #31 skrivet: 11 juli 2006, 23:40:15 »
Vad hade du tänkt dig för konvektor dÃ¥?  Om vi antar att du skall ha en med ganska hög effekt (5kW) sÃ¥ behöver du ett flöde runt 0.2 l/s.  10m 18x2.5mm PEX ger ett tryckfall runt 2.4m.  28mm rördelen kan du strunta i, den bidrar inte nämnvärt.  Sedan fÃ¥r du tryckfall i konvektorn pÃ¥ ca 2m och i kollektorslangen ca 1m.  Totalt alltsÃ¥ ca 5.5m.  En UPS 25-60 pump med det tryckfallet ger bara 179 l/timme (0.05 l/s), alltsÃ¥ alldeles för lite.  Du fÃ¥r gÃ¥ upp till en UPS 25-80 istället pÃ¥ läge 1 som ger 664 l/timme med detta tryckfall (och drar 92W dÃ¥). 

Själv skulle jag ju ha valt 22mm (utvändigt) PEX och dÃ¥ fÃ¥tt 1.6m lägre tryckfall, dvs ca 4m tryckfall.  DÃ¥ räcker en UPS 25-60 (eller 15-60) i läge 2 (ger 790 l/timme) och drar 53W.

Genom att använda 22mm PEX istället för 18mm PEX så sparar du alltså ca 40W och klarar dig med en storlek pump mindre (=570:- billigare).

Och som av en händelse har jag 22mm PEX över...  ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 12 juli 2006, 00:41:27 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #32 skrivet: 12 juli 2006, 20:01:17 »
Konvektorn är från 1992 & är av fabrikatet Eurapo. Hittar ingen data på den i övrigt tyver. men den har 2 element, en för värme & en för kyla, tänkte seriekoppla dessa 2.

själva kyl/värme paketet inna i enheten är 50cm långt & har6 eller 7 rör / våning & det blir totalt 4 eller 5 våningar om man seriekopplar desa 2.
lite osäker på antalena då jag inte ser riktigt utan att plocka isär.

men jag bör alltså ta ett grövre rör/slang som matning & retur. deet är väll inge problem, bara det att en tunnare slang är smidigare att böja & jobba med.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #33 skrivet: 14 juli 2006, 21:41:54 »
Koppla in den nu!!
Här gÃ¥r ju jag och svettas och väntar pÃ¥ en redogörelse.  studs studs ;D
Pust... nu har jag äntligen dragit de grövsta rören upp till vinden.  Kan ju bara säga det...  15m 50mm rör (utvändigt) är inget man bara petar ned med lillfingret...

Nu Ã¥terstÃ¥r en massa kopplingar...  1000:- kopplingar... fy 17 vad dyrt det är med kopplingar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #34 skrivet: 15 juli 2006, 03:40:35 »
Citera
Citera
Koppla in den nu!!
Här går ju jag och svettas och väntar på en redogörelse. studs studs ;D
     

Pust... nu har jag äntligen dragit de grövsta rören upp till vinden.  Kan ju bara säga det...  15m 50mm rör (utvändigt) är inget man bara petar ned med lillfingret...


Då kan du tänka dig vad jag slet ont när jag skulle ha upp min kabelslang från pannrummet genom 5,5m sågspån.
Vid 3m var det tvärstopp!!  Fick öppna väggen i trapphuset med cirkelsÃ¥gen, men bara sÃ¥ mycket att jag fick in underarmen sÃ¥ att sÃ¥ lite sÃ¥gspÃ¥n som möjligt skulle rinna ut.

Slangen hade styrt ut mot en regel och följt den upp den sista biten. 3m upp i regeln satt en krokig (..och som det kändes när jag böjde undan den..) 4-tums spik som slangen precis hade hakat fast i. När jag sedan skulle ut med armbågen ur väggen satt jag fast. :P

Mer sågspån hade packats uppifrån när jag försökt dra upp slangen förbi spiken. Med hjälp av ett stabilt psyke och gott om tid lyckades jag till slut peta ut så pass mycket spån ur väggen att jag kom lös. Efter den traumatiska upplevelsen har jag fördrivit tiden med att måla fönsterfoder, en mycket rofylld syssla.


Men nu är jag igÃ¥ng igen!!   :D
Går och väntar på ett paket med 1000kr rördelar från Skåne som ska användas vid anslutning mot VP och cirk.pump. Har även beställt en liten luftinpumpningsventil för bl.a. hydrofortankar som jag tänker montera på plastkärlet tillsammans med en manometer för att kunna pumpa upp ett övertryck i systemet.

NÃ¥gon fläktkonvektor har jag inte beställt ännu. Dessutom har jag ett bo med humlor pÃ¥ vinden som jag drar mig för att göra hemlösa i sommar. Men, men, förr eller senare sÃ¥ Ã¥ker de ut och kylan in.     
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #35 skrivet: 17 juli 2006, 10:02:18 »
Går och väntar på ett paket med 1000kr rördelar från Skåne som ska användas vid anslutning mot VP och cirk.pump.
Hittade en leverantör (se lantbruksnet.se i deras VVS-länksida) som hade klämringskopplingar som var ca 30% billigare än Rinkaby...  Sparade mycket pÃ¥ det.  Tvyärr var det främst klämringskopplingarna och en del ventiler som var billigare, sÃ¥ jag fÃ¥r beställa en del frÃ¥n Rinkaby ocksÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #36 skrivet: 28 juli 2006, 20:13:19 »
Det vart en 25/60 pump
Jag får köra den på max, när fläktkonvektorns fläkt på på max, för att hålla lagom lågt delta-t (har inte mätt med termometer, har bara känt med handen)

jag koppla in både nivåkärl & tryck kärl, för säkerhats skull (nivåkärlet satta jag dit för att det vart enkalt att fylla på systemet då & den hade jag ju redan.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #37 skrivet: 04 augusti 2006, 21:16:52 »
Jeg drive rogså og prosjekterer litt frikyla for installasjon om et par uker. Det blir to konvektorer, en Aermec UL36 el. lign til soverommet (13m2) og en Argo ASW5000 el. lign til stuene nede (skal kjøle omkring 40m2).

Kollektorslagen er 420m, rørdragning til hver konvektor er kun ca. 5m. Regner med at de skal paralellkobles ? Hadde tenkt å bruke 22mm CombiPEX da jeg alikevel skal bestille slik for VVC-slyngen. Får tak i billig armaflex type isolasjon.

Jeg har en nesten ny Grundfos UPS 25-80 pumpe til overs som jeg hadde tenkt å bruke (bytter til Alpha Pro i varmesystemet).

Har tenkt å styre konvektorene (og pumpestart) fra et par vanlige veggtermostater.

Høres dette ok ut hmp. flow, trykkfall osv. ? Har ikke sett mye diskusjon ang. flere konvektorer...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #38 skrivet: 04 augusti 2006, 22:25:35 »
Jag har nu "facit" pÃ¥ cirkulationspumparna...  Jag använder ju värmeväxlare mellan brine och fläktkonvektorn (som alltsÃ¥ matas med vanligt radiatorvatten).  Brinen pumpas runt av en 25-40 pump pÃ¥ lägsta hastigheten (30W) och det är fullt tillräckligt kapacitet.

Radiatorslingan som är ca 23m 20mm (invändig) AluPex och 10m 16mm (invändig) CombiPex med en Argo ASW 5000 pumpas runt av en Grundfos Magna 32-120F inställd pÃ¥ konstant tryck 2m (35W).  I framtiden kanske jag kommer öka ett par meter tryck, om jag skaffar en större värmeväxlare.   SÃ¥ med ordentligt tilltagna rör sÃ¥ behövs det inga jättepumpar.

Om du skall mata tvÃ¥ fläktkonvektorer sÃ¥ kan du antingen parallellkoppla dem eller seriekoppla dem.  Vid parallellkoppling sÃ¥ minskar tryckfallet över dem, men flödet mÃ¥ste ju dubblas vilket ställer större krav pÃ¥ matningsledningen.  Seriekopplar man dem sÃ¥ dubblas tryckfallet över konvektorerna och eftersom den andra konvektorn fÃ¥r "använd" köldbärare, sÃ¥ mÃ¥ste flödet antagligen ökas för att den skall fÃ¥ vettiga temperaturer att arbeta med.  SÃ¥ det blir ungefär samma sak (förutom att den andra fläktkonvektorn alltsÃ¥ fÃ¥r sämre temperatur att arbeta med).  Tänk bara pÃ¥ att du antagligen mÃ¥ste kunna strypa in konvektorerna sÃ¥ att de fÃ¥r ungefär samma flöde.

Jag tror en 25-80 skulle räcka fint.  Eftersom du redan har den, sÃ¥ är det ju lätt att i alla fall prova först.  Blir flödet för lÃ¥gt sÃ¥ är det ju lätt att byta om du bara sätter ventiler runt pumpen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #39 skrivet: 04 augusti 2006, 23:09:57 »
Så vidt jeg kan finne ut har en UL36 et trykkfall på 9,5kPa mens en ASW5000 har et trykkfall på 42kPa. Har jeg forstått det riktig da at det bare er den minste enheten (UL36) som må strupes siden den har det laveste trykkfallet ?

Isåfall, vet du hvilke strupeventiler egner seg for slik bruk, f.eks fra Rinkaby ?

Om Delta-T på begge sløyfene er lik så er strupingen korrekt (?)
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #40 skrivet: 05 augusti 2006, 07:17:34 »
Så vidt jeg kan finne ut har en UL36 et trykkfall på 9,5kPa mens en ASW5000 har et trykkfall på 42kPa. Har jeg forstått det riktig da at det bare er den minste enheten (UL36) som må strupes siden den har det laveste trykkfallet ?

Isåfall, vet du hvilke strupeventiler egner seg for slik bruk, f.eks fra Rinkaby ?

Om Delta-T på begge sløyfene er lik så er strupingen korrekt (?)
NÃ¥got typ 3006 borde fungera, även om den känns ganska klumpig.  Det stämmer att du skall strypa UL36an, vilket iofs känns synd.  Du kan ju även utan vidare köra med tunnare rör till den, utan att det gör nÃ¥got.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #41 skrivet: 05 augusti 2006, 10:40:08 »
Ok, 3006 passer nok bra. Jeg må jo ha avstengningsventiler på hver sløyfe uansett så da er det vel like greit å bruke kun disse.

Om jeg struper UL36en slik at den også får 42kPa trykkfall vil jeg da få totalt 21kPa trykkfall over enhetene siden de er parallellkoblet ?

Isåfall blir totalt trykkfall slik: 420m kollektor, to stk. parallellkoblede 10m lange 22mm PEX sløyfer + 21kPa i konvektorene. Ut av dette må jeg ha ca. 0.4l/sek og pumpen er en UPS 25-80. Høres det ok ut ?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #42 skrivet: 05 augusti 2006, 16:14:04 »
Har tittat pÃ¥ 25-80 och nackdelen med UPS 25-80 är väl att den bara har 1 hastighet?  Du riskerar att fÃ¥ ett väldigt högt flöde och sÃ¥ är den inte speciellt energieffektiv.  Skulle nog i längden ha satsat pÃ¥ att byta ut den mot en pump med fler hastigheter.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #43 skrivet: 05 augusti 2006, 16:29:25 »
Min UPS 25-80 har tre hastigheter  *vinkar*

1. 140W
2. 210W
3. 245W

Skulle vel være greit da ? 140W er jo ikke all verdens, legg til ~40W i viftekonvektoren sÃ¥ blir det 180Wh pr. time, noe som gir meg en pris pÃ¥ under 13 øre pr. time  ;D

Selv med pumpen på 3 og begge konvektorene i drift blir det ikke mer enn ca. 320W eller 23 øre/timen.

Jeg kommer til å bruke Alpha Pro pumper i varmekretsen men tror neppe at det kan lønne seg å kjøpe en slik til frikjølingen. En 25-60 koster jo et par tusen...
« Senast ändrad: 05 augusti 2006, 16:31:58 av jkirkebo »
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #44 skrivet: 05 augusti 2006, 17:27:22 »
Ja, men dÃ¥ är det ju bra.  Jag rÃ¥kade titta pÃ¥ UP 25-80 istället för UPS 25-80.  Men en UPS 25-80 i läge 2 verkar hamna ungefär rätt, ca 5.5m tryck och 2 kubik/timme.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!