Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual  (läst 197 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad IBKCAD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick min luft-vattenvärmepump utbytt till en ny i mars. Efter problem med tidpunkten för produktion av varmvatten som varken installatören eller generalagenten fått bukt med kopplades tillverkaren in som åtgärdade felet (parameter). Det tillverkaren däremot upptäckte var att elinstallationen inte är utförd enligt deras installationsmanual. Innerdelen ska ha två separata trefasgrupper. Som det är nu är en inkopplad till FJB för innedelen och sedan är det byglat över till JFB för utedelen. Det tillverkaren pekade på var att om det tex blir kortslutning i värmekabeln till dräneringen skulle det kunna lösa ut JFB även för innedelen och det blir inte bra om det är mitt i vintern och vi är på långsemester.
Vidare är det fel typ av kabel mellan inner och ytterdel. Den är dessutom skarvad med wago i innerdelen, troligtvis för att de tagit till för lite vid installationen.

Jag tog upp detta men installatören i samband med att det andra ”felet” löst sig. Men att tillverkarens åsikt verkade han avfärda rätt fort.

Jag behöver sätta ner foten och få det åtgärdat. Installatören var initialt hemma och tittade och sedan har jag fått en offert som jag har godkänt. I min värld ska installatören dra fram en till trefasgrupp och byta ut kabeln mellan inne och utedel.

Hur hade ni gått vidare?
« Senast ändrad: Idag kl. 15:58:07 av IBKCAD »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2949
  • Karma +6/-2
Beträffande kabeln: Vilken typ, area och antal ledare är det som nu är monterad, och vad står det i tillverkarens installationsanvisning att det ska vara?
Det är inget ovanligt att installationsanvisningarna föreskriver kabeltyper som inte får användas för fast installation enligt svenska elsäkerhetsföreskrifter, och i så fall är det ju föreskrifterna som ska följas, inte installationsanvisningarna.

Beträffande installationsanvisningens krav på JFB, menar den att de två grupperna ska matas via var sin enkom JFB som inte dessutom matar något annat?  Hur har de i så fall tänkt sig att man ska installera värmepumpen i en fastighet där det redan finns jordfelsskydd på högre nivå och ingen möjlighet att ansluta sig före det?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 31143
  • Karma +22/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tillverkarens anvisning alltid ska följas strikt på elinkopplingen även om elsäkerhetsverkets föreskrifter säger nått annat.
Det är endast om tillverkarens föreskrifter ligger på en lägre säkerhetsnivå än elsäkerhetsverkets föreskrifter som de senare ska tillämpas.
Så i detta fall har TS helt rätt, utedelen får inte byglas från innerdelens matning.

Om bristen inte åtgärdas så skulle jag anmäla detta till elsäkerhetsverkets anmälningssida för felaktigt utfört elarbete.
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-elanlaggning/
« Senast ändrad: Idag kl. 14:08:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IBKCAD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sidan 8-9:
blob:https://eu.datanavi.ac.smartcloud.panasonic.com/8e673ba6-370a-4067-bf04-31c1c7e31425

Den trefasen som kommer nu via brytare bredvid VP kommer direkt från central utan JFB. Det sitter alltså två JFB inne i innerdelen.
Kabel som går emellan är en FABER 90102 YSLY-J2 7x2,5 300/500 V.

Utedel: WH-UXZ12KE8
Innedel: WH-ADC0912K9E8


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!