Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe Fighter  (läst 302 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tibicinate

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe Fighter
« skrivet: 21 juni 2026, 07:50:43 »
Hej, jag har en Nibe Fighter bergvärme och sedan länge funderat på om jag inte kan lägga en kortare jordslinga bara 10-20 m under markytan. På vintern tänkte jag köra som vanligt bergvärme och vår-höst tänkte jag att koppla jordslinga i serie med bergslingan så att brine går från VP först genom jordslingan sedan genom hålet och tillbaka till VP. Tempen på inkommande brine borde då bli betydligt högre.
Vid början av varje cycel kan dock brinen bli ganska så varmt (den hade tillfälle att värmas riktigt) kanske 20-25 grader. Kan det vara ett problem för VP? Ser ni andra problem?
...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 31143
  • Karma +22/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 08:44:25 »
Har du problem med att temperaturen i borran inte vill återhämta sig på sommaren?
Vad är lägsta inkommande temp på vintern?

10-20 m är lite för lite för att göra nån större skillnad, inte värt besväret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 10033
  • Karma +19/-4
SV: Nibe Fighter
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 13:31:24 »
Instämmer, det är inte värt besväret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!