Det är väl ingen mjukstart på de där?
Det brukar annars kunna spöka om det finns mjukstart.
Utan mjukstart är Amperemätning bästa sättet att se vad som är tokigt, men du behöver också kunna mäta spänningen.
Jag har en gång råkat ut för det där då kompressorn på min tidigare pump löste ut, den drog mycket riktigt mer ström på en fas än på de andra, men när jag mätte spänningen så förstod jag varför, det vara bara 80 volt på den fasen, och då sticker strömförbrukningen iväg uppåt för att kompensera.
Det visade sig vara en loppa på bottenplattan på en av huvudsäkringarna efter en kortslutning jag orsakat tidigare när jag strömsatte en cirkpump till poolen (Det var så trångt i kopplingshuset så det blev kortis mellan en av faserna och locket för kopplingshuset)
Bytte bottenplatta och allt fungerade som det skulle sen.
Om spänningen när kompressorn går är lika inom ett par volt på alla tre faser, men strömmen är högre än den borde vara på en eller flera faser är det nog nåt knas med kompressorn som gör att den går tungt.
Dock, med höga temperaturer ute så ger pumpen enormt hög uteffekt, och drar då också mer ström än andra tider på året, så det kan vara någon form av extrem driftsituation också som gör att den löser, t.ex om du tömt varmvattenberedaren så den får jobba med riktigt låg temp på vattnet samtidigt som det är varmt ute, då får maskinen jättehög verkningsgrad och både uteffekt och driveffekt ökar då till högsta möjliga.
Normalt ska den ändå inte lösa ut, men med ett antal år på nacken så kanske...
NU pratade du om att du bytt kondensator, så troligen är det väl i så fall en enfas maskin, och då faller mycket av min diskussion, det får du ta, jag har inte tid att kolla det just nu.
Enfas kompressor och hög ström även om spänningen är som den ska, då är det nog nåt knas på kompressorn.