0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag funderar själv på att sätta en luftsolfångare under min luft/luft värmepumps utedel. Den blir förenklad, utan fläkt och solcell. Fläkten i utedelen skapar ett undertryck som suger luft genom luftsolfångaren. studsMVH/Gano
Jo så är det nog men det är ju trevligare med 25grader in än 15 grader
Sfinx Nu hoppas jag att ditt svar inte var riktat mot mig för jag äger ingen värmepump Jag ville bara bygga en solfångare.
Min panasonic L/L VP har en utedel med ett luftflöde om ca 500 liter luft per sekund. Japp.Tillför jag 750 w ökar temperaturen enligt formeln effekt= flöde x värmecapacivitet x Delta T= =>ca Delta T= effekt / flöde /värmecapacivitet =750 J/s /0,6 kg / 1000 J/kg ºC= 1,25 graderDet kommer alltså inte att ge någon större skillnad. Lägg pengarna på annat är mitt råd.
Hur skulle det funka att ta inlopps-luften innifrån huset och leda det ut till denna luftsolfångare som värmer upp inneluften och sen blåsa in den på nytt i samma rum?Vi har en farstu i söderläge som vi går in i innan vi går in i hallen, vi har ingen uppvärmning alls i detta rum just nu, det var i det rummet jag tänkte mig denna byggnation isåfall.
En sak slog mej helt plötsligt.Om man ska placera luftsolfångaren på ett hus där man redan har el, varför i hela friden köpa en solpanel för 400 kr på Jula som lämnar 6W ?Hur lång tid tar det innan man har tjänat in solcellen ? 6 W, 1300 soltimmar, 1 kr/kWh.400/(6/1000 X 1300 X 1) = 51 år. NEJ. Jag kopplar nog mot elnätet istället.- På en sommarstuga utan framdragen el är det en annan sak givetvis.