Elledningarna är det inget konstigt med. Kabeln ser ut att vara en EKLK, modern EKRK eller liknande med biledare, den bör vara hopkopplad med skyddsjord (gul/grön) i åtminstone ena änden, man får hoppas att den hopkopplingen är gjord i den ände som inte syns på bilden. Men det är inte allvarligt på något sätt att den är lämnad oansluten.
Att det är lite grönt och ärgigt vid lödställena i ändarna av förångaren är helt normalt även på fabriksnya saker, det är ofrånkomligt att det blir så av flussmedelsrester efter hårdlödningen på fabriken.
Resten av installationerna ser väl kanske inte så snygga ut men det är inget jag tycker man kan klaga på såvida inte utförandet uttryckligen strider mot någonting man har kommit överens skriftligt med installatören om. Några fuktskador som följd av något som syns på bilderna behöver man inte bekymra sig om, åtminstone inte om hela installationen befinner sig i svenskt klimat. Däremot kan det vara idé att kolla hur det är med slangen för kondensavrinning från innedelen, att den har fall hela vägen till avlopp eller till där den mynnar utomhus. Det är tråkigt om man måste ställa fram en hink under innedelen varje gång man ska köra den för kyla.
Den nedersta bilden är lösningen han gjorde. Då det bara var ett stort hål in. Det har blivit extremt lyhört sedan installation. Inga av mina grannar hör när det går folk förbi eller bilar åker upp på gården. Pumpen måste väl bli förvirrad när det drar kallt luft in bakom och bredvid pumpen, speciellt när givaren sitter där. Jag har haft 16grader större delen av vintern. Pumpen fungerar någorlunda när det är plus 7 och över, 0grader och mindre nej. Den har hållit på och stängt av sig själv. Kompressorn fick jobba något enormt när den väl gick, stod stilla 80procent av tiden. Den är väldigt känslig för blåst och regn och kyla.
Trodde det berodde på att det var den öppna karmen bakom och dåligt isolerat med tanke på att det var fogskum och d på förra pumpen.
För det rev han ju loss o lät ligga kvar, men sedan så kanske det är normalt med att hinna allt på mindre än 25min det han gjorde i förrådet???
Nu lyssna jag inte på honom och fick till slut värme genom att ställa den på 28grader (7grader ute )
Blir lite fundersam att den visar så många felkoder.
Att den gick in i säkerhets läge samma dag som jag fick oljeelementen installerade och startades o igen efter att jag bytte propp och att termostaten gick på ena element efter sex dagar, rädd att det är elfel. Att det blev för mycket last på samma fas. Överström spänningsfall blir det väl då?? Ena felkod var överström
Och att jag fått fuktskador mattor möbler. Vit randig på tröskeln under och på altandörr som är rakt framför men hela hallen och vrum emellan.
Tex Dörren på vitrinskåpet har varit helt tätt och tavla bredvid som blivit helt grön ramsidan mot pumpen detta har kommit väldigt snabbt sedan jag fick igång pumpen genom att köra på 28grader för att få 22. Mina mattor bla var helt fräscha innan installation.
Har flänsar blivit så bara? Även på utedelen.
Ja jag har haft funderingar på om det är kopplat Även så utedelen men ej kollat. Jag ska ta och kolla där vid slangen du skrev. Får flytta en det saker för det..
Och skönt att höra att det såg normalt ut där vid förångare...
Det är också att både han som installera den och den som håller i det med el för min hyresvärd inte tagit tag i det och kommit med Ena ursäkten efter Den andra o osanningar så man blir tveksam
Jag är ju långt ifrån expert därför frågar jag .
Och är tacksam för svar