Hej efter 3mån med trasig luftvärmepump fick jag äntligen en ny installerad i maj förra året. Ja på sommaren märkte jag inget o varmt då kyla fungerade. I oktober så började det med att den plötsligt började kyla flera gånger (heat inställt) Sedan började den stänga av sig helt. Kom ljummet så hade 14-17grader.
Den har gett flera felkoder alla med glappkontakt kabel eller kommunikationsfel.
Deras lösning var att byta ut mina ej fungerade 40år gamla element till oljeelementet. Samma dag som de installerades och startades så gick pumpen in i säkerhets läge. Sedan efter sex dagar högst gick termostaten på det ena element. Kommer inte ihåg om det var då jag provade att byta propp som gjorde att pumpen börjar gå igen.
Jag fick också extremt lyhört efter installation. Jag har svullnat upp runt ögonen ledvärk och trötthet sedan jag fick den installerad (är mögelsllergiker uppståd inte på en gång men iallafall i oktober/november)
De gjorde heller ingen värme förlust beräkning eller mätte där pumpen skulle sitta så han sågade av dörrkarmen och lät det vara som det är med tapet sedan glipa in till den ullisolering som redan var.
Och jag tog bort och kolla plastkanalen bredvid pumpen stort hål i väggen utan någon isolerat alls
Sedan kolla jag inte förrådet och eftersom det ligger gammal fogskum på golvet plastkanalen och pyttelie på ena kabeln men mer på den ena kabeln. (Tog högst 25 min i förrådet) så har det ju varit ordentligt isolerat men endast lite ullisolering I hålet från förrådet till inomhus. Jag har fått fuktskador mattor möbler och troligtvis mögelangrepp på mitt lösöre.
Jag har gjort flera felanmälningar skrev nu sista gången att eftersom det är oisalerat så kan det bli både fuktskador och mögelangrepp. Lösning han som installera kom ut och satte lite ullisolering I hålet inomhus.
Jag frågade om allergen filtrera Varför de ej satt i pumpen och det hade Han inte satt i för att jag har hund. Jag frågade om self clearing programmet och det var inget som behövdes köras.
Jag hade felkod 2 blinkningar och när den gått in i säkerhets läge (vilket han inte visste vad det var) Han har varit här 2ggr och det han har gjort satt i ullisolering inomhus kollat köldläckage 2 ggr och han kunde inte kolla upp felkoder gick inte på denna modell (mitsubishi heavy duty inverter) jag skulle inte bry mig om appen då jag påpekade att den visar flera grader för mycket. Men jag tänkte lite senare då jag kollar hur många grader 26grader och satte då på 28 grader och oj nu går det ju. Ska ju gå och kalibrera väl. Men den sitter ju där uppe i pumpen så ja det blir ju varmare där uppe men inte så mycket.
Han sa även det hade varit bra om eldstad funktion funnits, vilket jag fick visa honom. Jag har påpeka glappkontakt men kolla kablarna har han inte gjort. Däremot har jag gjort det på innedelen den bruna (fast tror jag) gick o vicka ett par mm hmm där kan jag gjort väldigt fel men gjorde det av säkerhets skull skruva fast den och jag har inte sett några felkod efter det.
Jag tycker den ser begagnad ut eller väldigt dåligt hanterad. Både på utedelen och inne är det skador på lameller/ flänsar eller vad det nu heter. Ser kabeln varit klämd längre ner massa rispor plåten där inne vid plinten.
Jag hade inte låtit koppartråd vara så men kanske helt okej o även om man kollar på de fyra kablarna som sitter i plinten från den kabeln ser lite använda ut tror jag. Det ser fuktskador ut och ev mögelangrepp inne i maskinen, tycker att rören ser ut att vara mer en ett år gamla.
Jag skickar så många bilder jag kan och har jag rätt vore jag tacksam för att kunna få underlag från certifierade kyltekniker och elektriker. Vore guld värt.
Och även om jag är ute och cyklar