0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... anledningen till att det infördes fastighetsskatt för näringsfastigheter ..var att man ....ville införa fastighetsskatt på jordbruksfastigheter. Detta med anledning av att jordbruket skulle få så mycket mer bidragspengar enligt EU:s regler jämfört med tidigare inhemska regler. En del av dessa pengar ville man dra in till staten. Dock lyckades jordbruket genom skicklig lobbyingverksamhet få jordbruksfastigheter undantagna från fastighetsskatten för näringsfastigheter. Så anledningen till att Vattenfall betalar fastighetsskatt för kraftverken är på sätt och vis ett resultat av EU:s jordbrukspolitik.
Citat från: humlan57 skrivet 20 augusti 2006, 20:40:06Du vet säkert precis vad jag menar, men kanske skulle jag skrivit avregleringen istället. .......Ingen, (några få muppar i toppen kanske) inte ens staten är betjänt av höga priser på energi. ...Att avregleringen inte har fungerat som det var tänkt är väl alla ense om. Men jag håller inte med om att staten, representerad av den sittande regeringen, inte skulle ha intresse av höga elpriser. Det är ju en del av Miljöpartiets program att energi skall vara högt beskattad. Även socialdemokraterna verkar vara inne på den linjen om man rätt tolkar Mona Sahlin fast det då uttrycks som mer förnyelsebar energi som inte är lönsam annat än om priserna är höga. Fast visst finns det en smärtgräns även för dem. När elpriserna blir så höga att massafabriker i sysselsättningssvaga orter stängs är det inte så roligt längre. Det finns en artikel i dagens SvD Näringsliv om detta. Några bruk i Rottneros är visst illa ute.
Du vet säkert precis vad jag menar, men kanske skulle jag skrivit avregleringen istället. .......Ingen, (några få muppar i toppen kanske) inte ens staten är betjänt av höga priser på energi. ...
Kan inte låta bli och fundera, vad menar du med kortsiktigt tänkande humlan, vilken typ av bolagsstyrning och agerande från deras sida avser du?
http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_13519756.asp
Citat från: pricken skrivet 21 augusti 2006, 11:25:05Kan inte låta bli och fundera, vad menar du med kortsiktigt tänkande humlan, vilken typ av bolagsstyrning och agerande från deras sida avser du?Kortsiktigt, för att man tar ut maxpris för att plocka ur mesta möjligt i vinst. Det kan tyckas rätt å riktigt, för ett vinstdrivande bolag, men energi är inte vilken handelsvara som helst. Det som händer just nu, är ett äventyrande av många länders ekonomier, vilket självklart inte är hållbart i längden. Ingen regering i nåt land, oavsett styrelse sätt, kommer att tillåta, att några få plockar ut övervinster, på ett helt lands bekostnad. Agerande...., ja man kan lägga vinstnivån på en rimlig nivå, så minskar risken för ett ingripande från "Storebror". Nåt måste iaf göras, det tror jag Vi alla är överens om. mvh humlan.
Falkenberg energi och sveriges vundkraftkooperativ.Tyvärr står det 600 personer i kö (jag har köplats 130) så det kan dröja ett bra tag innan du kommer över några andelar speciellt som man stoppar byggande av nya vindkraftverk i den omfattning som sker idag.