0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur det gick med de sk "lägsta pris" avtalen är ju redan klargjort i bl.a Aktuellt å Rapport. Å med det blev inte ens ett korvöre lägre pris till konsument. Det inte allt för otroliga, var att konsumenten istället kan råka ut för ett HÖGRE pris pris, så glöm alla sagor om lägre elpriser. Vi får aldrig ett lägre elpris, så länge inte det tillåts att det produceras ett överskott av elenergi. D.v.s att det byggs mer elkraftverk än det behövs för att klara topparna under högsäsong. Först då kan vanlig enkel marknadsekonomi (konkurrans) slå igenom, å tillgång å efterfrågan möjliggör att styra priserna. Det var ju detta som avregleringen skulle syfta till, men som "makten" totalt tappat all kontroll över...., tyvärr.mvh humlan.
Hörde på dalaradion att trängslet dammen låg 6m under normal nivå.Men det var ingen panik tyckte dom.Jag tror oxå att el priserna kommer dra iväg nu. Ialla fall på nordpool.El bolagen kanske inte höjer så mycket ännu.Det ser ju inte lovande ut för vintern. Man får väl hoppas att kurvan sjunker snart
Nu synar jag dig, jag hoppas att din siffra var importen i det ögonblicket för produktion borde nog ligga på 11000-12000MW och förbrukningen lite högre
Allt tyder på rekordhöga elpriser i vinter, detsamma gäller oljan (bensin, diesel, eldningsolja). Svenska elbolag säljer just nu iväg el utomlands, vilket betyder tomma vattenmagasin senare i höst/vinter, om det inte kommer rekord-mycket med nederbörd inom kort. Å vad det betyder kan alla räkna ut... Dessutom finns inte mer kapasitet, för att raffinera mer råolja, till bensin å andra produkter. Kina, Indien m.fl asiatiska länder, köper nu otroliga mängder olja, jmf med för några år sedan, därför är knappast nån nämnvärd prissänkning att vänta. Så alla Ni som låst ert elpris, kan känna er glada, då Ni med största sannolikhet har gjort en bra affär.mvh humlan.
Till saken hör ju också att det är nu under sommaren som det stora suget efter el (för kyla) finns på kontinenten, och deras behov av kyla på sommaren (totala marknaden)är betydligt större än vårt behov av värme på vintern