Hej! Jag har en Bosch CC 160/9 i ett hus med golvvärme (tre plan; källarplan, entréplan och ovanvåning). Sedan två dagar tillbaka har vi haft olidligt varmt inomhus, cirka 28-29 grader. När jag kontrollerar gällande temperaturer är framledningstemperatur 42,5 trots att den bör vara 26,5 (för given utetemperatur). Symbolen för varmvatten lyser konstant.
Har följande värden:
T1 - 42,5
T2 - 5,9
T3 - 51,6
T8 - 51,6
T9 - 43,2
T10 - 44
T11 - 2,8
T12 - 6,2
Som nämnt ovan bör framledningstemperatur enligt värmekurva ligga runt 26 grader, dvs en diff om >16 grader (!). Har läst mig till att det kan vara problem med växelventil eller shunt, men vill gärna höra ifall det finns annan problematik eller felsökning att göra innan vi ringer hit tekniker.
Att det är problem med växelventil eller shunt förstärks väl av att T3 och T8 är på decimalen samma? Samt att symbol för varmvatten lyser konstant. Vill även tillägga att vi varit borta under påsken och det har inte använts en droppe varmvatten.
Bakgrund är att vi hade hit tekniker för två veckor sedan som gick igenom hela pumpen då vi fick många varningar. Fick höra att vi hade för högt inställd värmekurva varför denna sänkes drastiskt. Teknikern dömde ut vår värmepump då den är från 2009 men som småbarnsfamilj är vi inte sugna på den investeringen just iår..
Hoppas på smarta insikter då jag och min man är nybörjare på värmepumpar (bott här 1,5år).