Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur får jag upp temperatruren i golvvärmen?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur får jag upp temperatruren i golvvärmen? (läst 202 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
squareneck
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
squareneck
«
skrivet:
Idag
kl. 07:53:18 »
Citera
Squareneck
Medlem
Västra götaland
Medlem maj 2010
23 inlägg
nu
Vi har golvvärme men jag kan inte få upp temperaturen. Systemet är som följer: vedeldad panna, automatiserad shuntstyrning till element och golvvärme. Innan golvvärmefördelaren sitter ytterligare en shunt.
Problemet är att jag inte kan få upp temperaturen i golvvärmen. Alla termostater på slingorna är bortskruvade och cirkulationspumpen fungerar. Termostaten (A) innan shunten (D) fungerar och är ställd på max (borttagen). Där har jag ca 40-60 grader. Men efter shunten (C) får jag bara 20-25 grader och så även på returen (B). Tanken är ju att man med hjälp av återcirkulation ska ta ner tempen och det fungerar ju men mitt problem är att jag inte kan få upp tempen tillräckligt för när jag stänger återcirkulationen (D) får jag inget flöde i slingorna, vi pratar helt stopp, flödesmätarna går i botten. Jag misstänkte att det kunde vara stopp i returventilen men när jag igår plockade ner systemet och kontrollerade visade det sig att både shunten (D) och returventilen (B) fungerar som de ska. Jag provade även att koppla på vattenslang och spola genom returen (B) och det verkade fungera för det resulterade i att det kom vatten ur skvallerröret på vinden.
Men när shunten (D) är ställd på noll återcirkulation får jag alltså inget flöde i slingorna. Har provat olika inställningar på såväl sekundärpumpen (den i källaren) som primärpumpen (Den på bilden) .
Jag börjar få slut på idéer på vad problemet kan vara. Är det någon som kan komma med några tankar/lösningar vore jag tacksam 😊
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36329
Karma +58/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Hur får jag upp temperatruren i golvvärmen?
«
Svar #1 skrivet:
Idag
kl. 08:22:09 »
Citera
Har du öppnat B helt?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 31019
Karma +22/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
Idag
kl. 08:27:20 »
Citera
Jag misstänker att cirkpumpen på bilden är trasig på nåt sätt, typ att pumphjulet lossnat så att det enda flödet du har är det primära och det räcker inte för att få genom nån större mängd värme i golvvärmen.
Men detta märker du på om flödesmätarna reagerar på olika inställningar på denna cirkpump?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
squareneck
Nybörjare
Karma +0/-0
squareneck
«
Svar #3 skrivet:
Idag
kl. 09:18:06 »
Citera
Tack för svar. Jodå, flödesmätarna reagerar på pumpens olika hastigheter, så den fungerar allt.
Loggat
squareneck
Nybörjare
Karma +0/-0
squareneck
«
Svar #4 skrivet:
Idag
kl. 09:20:01 »
Citera
Ja returventilen (B) är helt öppen.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 31019
Karma +22/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
Idag
kl. 14:51:27 »
Citera
Då måste det vara shuntventilen som är trasig på nått sätt?
Det ser ut som att den ska gå att demontera, skruva loss den och kolla att den funkar som den ska?
Den ska ju inte kunna stoppa flödet helt, men jag är osäker på om den har nån avstängnngsfunktion?
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 14:57:08 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Capt.M
Expert på värmepump
Antal inlägg: 203
Karma +0/-0
Capt.M
«
Svar #6 skrivet:
Idag
kl. 15:47:43 »
Citera
Skulle också kunna vara dåligt flöde på framledningen (A) av någon yttre anledning. (För returen (B) var tillräckligt testad?) Temperaturen vid A går ju upp redan vid ett (alltför) mossigt flöde.
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 15:52:18 av Capt.M
»
Loggat
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning. Där finns också 10 kWp solceller och tillhörande 15 kWh batteri.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 3284
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Pergrein
Zyberdude
Daniel.
Börje__
danghung
Heat?
tomasbjork
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info