Heat? och 5 gäster tittar på detta ämne.
Vi bytte förra året vår bergvärmepump, från en Ecoheat 7,5 till en ny Nibe s1256-13. Vi har ett borrhål på 160m, som vi var medvetna om var lite lite till nya pumpen. Vi värmer ca 200 m2 plus källar på 80 m2 i Stockolmsområdet. Men vi ville testa en vinter innan vi borrade nytt. Resultatet blev att vi KB in när det var som kallast (ca -15gr ute) landade på -3 gr och KB ut -6gr. Men elpatronen gick enbart in 10h med mestadels 1-2kW. Bättre än väntat, men KB tempen tycker jag är lite låg och COP var inget vidare. Jag håller nu på att ta in offerter på ett kompletterande hål. Ett problem vi har är att det är väldigt ont om plats för borrhålet, så det kompletterande kommer hamna 1-2m från det befintliga. Förslaget är att grada det nya hålet ca 4gr och borra det 160m. Sedan parallellkoppla hålen. Vad tror ni om det? Bör injusteringsventiler installeras även om hålen är lika djupa? Eller bör vi passa på att borra det andra hålet lite djupare? Något annat jag ska tänka på?
Det finns inga risker med att köra vidare med kb ut på -6gr? När börjar kall köldbärare bli ett problem? Slitage på pumpen och inga marginaler efter -10 gr ute. En fråga är också återhämtningen i borrhålet. Kommer det fungera nästa vinter eller är utgångsläget då sämre?