Hej,
Kollar på en installation av Daikin för kylning (men eventuell komfort värme också på kallare dagar, vilket min Nibe verkar behöva).
Ovanvåning och kök blir väldigt varma på sommaren, speciellt kök. Kök och "uterum" har stora glaspartier i söderläge vilket såklart blir riktigt varmt. Vi har markiser på ovanvåningen (vilket hjälpte en hel del) men det fungerar inte riktigt för dessa glaspartier.
Öppet mellan alla plan, förutom till källaren.
- 3MXM52 eller 3MXM68 (antagligen 68)
- 3 innedelar varav en är golvmodell
- 1 x Perfera golv R25
- 2 x Perfera vägg R35 (eller Stylish, får se hur de ser ut)
Bilder på placering nedan.
Gult är där rören kommer gå ungefär. Det är väl det som varit svårast att få till då jag inte tycker de är så snygga.
1. Kommer jag klara kök/uterum? Det är endast en innedel där, men eftersom det är öppet mellan plan så kanske de andra innedelarna också kommer hjälpa? 4,5m takhöjd och lika höga fönster.
2. Utedelen placeras relativt nära ett sovrum, hur mycket kommer man störas av det? Väggmontering på tegelvägg, med fjäderfötter.
3. Det lite större bekymret är att om vi sak dra rören gömt så ska de gå i ett schakt där det just nu går rör till radiatorn i sovrummet. Vi har tänkt att nån gång göra golvvärme där (vilket alla andra rum har på ovanvåningen). Men om vi ska gå vidare med detta så måste vi nog ta bort radiatorn för att göra plats åt rör för AC. Frågan är då om detta är en tokig idé, eller att man kanske klarar sig på att golvmodellen kan värma lite extra för att det rummet inte ska bli kallt, eller i värsta fall sätta in en elradiator?