Hej,
Jag har en IVT 290 AW från 2005 som inte har någon utedel pga de förra ägarna som tyckte det var en för dyr inköpskostnad...så endast elpatron används.
Nu till problemet.
Vid minusgrader ute och om någon duschar väldigt länge att det går åt mycket varmvatten då hamnar pannan i något slags "limbo" läge där den varken kan värma varmvatten eller radiatorer.
Temperaturepå varmvatten fastnar på ca 35 grader och temperatur till radiatorer på ca 30 grader.
En sätt jag löser detta problem på:
- Stänga av pannan genom att bryta strömmen till den.
- Dra ut shunten till manuellt läge och vrida den till botten (ingen värme till radiatorer).
- Starta pannan igen och vänta i 15-30 minuter tills varmvattnet kommit upp till ca 50 grader.
- Trycka in shunten till automatiskt läge igen och efter ca 30 minuter börjar shunten att jobba.
Två gånger har jag haft tekniker från IVT på plats, men de hittar inte vad detta fel kan bero på. De har gjort mätningar av spänning på kretskort osv.
De tycker jag ska höra av mig när väl problemet uppstår, men eftersom det oftast är på kvällen någon duschar så vill jag inte betala för jourutryckning.
Denna vinter som varit så kall har inneburit att detta problem uppstått flertal gånger.
Tacksam för hjälp!