Hej!
Hjälp med fundering på byte av bergvärmepump.
Har idag en IVT Greenline E6 och separat VVB installerat 2004, även poolvärme via bvp. Hus på 180 m2 och enbart golvvärme i södra Sverige. Fungerar bra och kört helt utan tillskott (trasigt) de sista åren. Klarar hus och varmvatten bra trots långa perioder med minusgrader (-2 till-10 är det väl här). Vår och höst orkar den knappt värma poolen (90 m3 vatten), så där hade mer effekt varit önskvärt.
Mitt borrhål har jag dålig fakta om (ej registrerat på sgu), troligen inte så djupt 120-130m(?). Men verkar prestera bra då jag trots en ovanlig lång kall period har kbin på ca +2-3 grader. Hoppas därför kunna köra samma hål utan mer borrning.
Jag har nog siktat in mig på Nibe S1156 och koppla till befintlig vv-tank.
1. Nibe s1156-8
Borde vara det naturliga valet.
+ effektspannet 1,5-8kw bör matcha bra då jag klarat mig fint med en on/off på 6kw.
+lägre inköpspris (än högre effekt)
- ingen ökad effekt mot idag (för pool när det är varmare)
- 1-fas kompressor (

) som gör att man måste tänka sig lite för med elbilsladdning och kommande effekttariffer.
2. Nibe S1156-13
+ möjlighet till högre toppeffekt, 3-13 kW
+3 fas-kompressor som ger jämnare belastning
+överkapacitet som gör att den bör kunna köra halvfart även vintertid. Samt under sommartid bättre värma poolen utan att frysa hålet.
- högre inköpspris (15-20 kkr)
- högre ”lägsta effekt” med 3 kW? Kommer kanske orsaka mer start stopp? ( men bara hälften av min nuvarande som ger 6kw…. Vilka förhållande kräver egentligen mitt hus under 3kw?)
Vad säger ni? Några nackdelar med ”överdimensionering” som jag inte listat?
Motiverade förslag på andra pumpar?