Hej!
Vi fick HP/MS-larm igår natt på vår NIBE Fighter 1115 7kW. Kallt som det hunnit bli här i huset blev det lite akutsökande efter felavhjälpning. Hittade ett antal trådar som pekade på motorskyddet. Då en propp i elskåpet hade gått under kvällen kändes det som att det kunde vara felet.
Jag hittade motorfelsbrytaren. Under tiden som bergvärmepumpen var igång tryckte jag in den gula pluppen (se bifogad bild). Hade läst någonstans att det var resetknappen men det hände inte så mycket annat än att pluppen försvann spårlöst in i motorfelsbrytaren. Jag har fortfarande inte sett röken av pluppen.
Så då gick jag på alternativ två, ändra blå skruv från läge 'A' till 'M'. Skruven skjöts då ut en aning. Det gick att trycka in skruven som en knapp. Testade det med innan jag vred tillbaks skruven till läge A.
So far no good.
Stängde då av bergvärmen via onoff-knappen och startade den igen efter ungefär 1 minut och höll tummarna. Larmet försvann, ingen röd lampa och inget felmeddelande. Helsike, det kanske gick trots allt?! 1 dygn senare har jag fortfarande värme i huset och inga felmeddelanden!
Men har jag förstört något under mitt tillvägagångssätt? Så här i efterhand borde jag väl först ha flyttat till läge M innan jag tryckte på den gula knappen? Och ja, om nu den gula knappen verkligen är resetknappen, hur tusan ska jag klara mig vid nästa gång motorskyddet löser ut? Jag läste i någon annan tråd att det var själva skruven som faktiskt är resetknappen och det hade ju varit högst trevligt om så är fallet