Hej!
Jag är ny husägare och har, som säkert många andra nu, börjat fundera på uppvärmningen och om det går att effektivisera. Har sökt och lärt mig massor men har några funderingar som ni säkert kan hjälpa till med.
Förutsättningarna
- IVT 490 (med utegivare) och Uponor golvvärme med termostat (lufttemperatur) i varje rum
- Murad braskamin (Keddy minette hörn)
- Enplanshus byggt 2009, ca 120 kvadratmeter
När vi flyttade in stog termostater på 21 grader (mittenläget) och värmekurva på pumpen var 3.6. Upplevde ibland kalla golv och att elpatronen gick ofta.
Har nu värmekurva 2.8 (jobbar mig ner och ner med tiden) och förstått att man ska ha termostater öppna. (Vrider jag till maxläge på termostaterna ska det motsvara ca 26-28 grader). Har senaste dagarna kört termostaterna på ca 23 grader och upplever varmare golv, ungefär liknande inomhustemp och, vad jag tror, minskad elförbrukning - men svårt att säga då temperaturen skiftat de senaste dagarna och då även totalförbrukning per dag.
Men hur ska jag ha termostaterna när jag även har en kamin? Vill gärna använda den för att minska elförbrukningen.
Helt öppna (dvs maxläge på termostater) eller kanske runt 23-24 grader så att de stänger när jag eldat en stund? Vad är är bäst för minskad totalförbrukning?
Vid bra eldning, tidigare och nu, får jag upp temperaturen i hela huset till 23-24+. Ser att elförbrukningen vanligtvis blir mycket låg efter ett par timmar, men blir sedan hög. Ungefär såhär: eldning kl 18-22, låg förbrukning kl 00-04, hög förbrukning kl 05-08. Skulle det blir mer effektivt att öppna termostaterna mer och kanske få jämnare förbrukning under natten som totalt sett blir lägre`?