mindis och 9 gäster tittar på detta ämne.
Vad är det för typ av kopplingar i köldbärarsystemet? Utomhus ska man använda kopplingar som svetsas. Vanliga klämringskopplingar kan börja läcka enligt vad jag har hört från sakkunnigt håll. I och med att det är två borrhål är slangarna hopkopplade på något sätt utomhus. Det har varit kallt, kanske tjälskjutning har gjort att det har börjat läcka. Läckage inomhus bör ha märkts då det verkar vara en större mängd köldbärare som har läckt ut. Finns det någon säkerhetsventil på expansionskärlet? Det är inte normalt att det blir undertryck på inkommande köldbärare. Orsaken är troligen att det är luftfickor i utgående slangar som komprimeras när köldbärarpumpen startar. En orsak till läckage är fukt i gängorna på klämringskopplingar som fryser och spränger sönder muttern.
Du har helt klart en läcka, så snabbt ska inte KB försvinna efter en påfyllning.Vanligast är att det läcker i nån koppling i värmepumpen, såna här mängder borde ge spår efter sig, även om vätskan snabbt dunstar.Om läckan sugs upp av isoleringen så borde ändå isolerigen bli missfärgad.Så det är missfärgningar du ska leta när du kollar var det kan läcka.Men har du otur är det i borran det läcker.
Detta indikerar att säkerhetsventilen inte är tät.Eller är den dåligt fastskruvad?
Okej så trots detta fenomen bör det vara ett KBS-läckage någonstans? Jag funderar på om pumpen skulle kunna dra åt sig luft genom säkerhetsventilen om den är felande och att det kanske inte är ett läckage jag har att göra med.