Hej!
Jag behöver lite råd kring återkommande luft i köldbärarsystemet till min bergvärmepump.
- Thermia Duo Diplomat
- 2st borrhål, 108/110m.
Vad som har hänt:Det började med att det kluckade ordentligt i värmepumpen och rören. Nivån i köldbärarkärlet hade sjunkit under min-nivå och jag fyllde på. Jag har ett öppet plastkärl (inte slutet expansionskärl).
Min installation är kopplad så här på köldbärarsidan:
Plastkärl → smutsfilter → in i värmepumpen.
På utgående sida från värmepumpen sitter en manuell avluftningsnippel i mässing.
Jag har två borrhål, slangarna går ut genom grunden och ner i marken (fördelning okänd, troligen utanför huset).
Jag har avluftat flera gånger själv, både via nippeln och via kärlet, men jag lyckades inte få bort all luft. Det kluckade fortfarande ordentligt och nivån i kärlet gick upp och ned konstant ibland försvann all vätska i kärlet.
Till slut kom en VVS-firma och avluftade systemet med extern pump. Direkt efter det fungerade allt perfekt - inget kluck, stabil nivå i kärlet.
Men:Vi reste bort under helgen direkt efter avluftningen. När vi kom hem igen efter ca 3 dagar låg nivån i kärlet under min-strecket och det kluckade i systemet igen.
En sak jag reagerade på:
När systemet är igång och jag håller handen över säkerhetsventilen/öppningen på plastkärlet, så sugs handen fast och när jag släpper hörs ett tydligt “pop”-ljud. Det känns som att systemet går i undertryck mot kärlet när cirkulationspumpen går.
Det gör mig fundersam på om systemet suger in luft via:
- smutsfiltret (O-ring)
- någon gängad koppling på sugsidan
- anslutningen till plastkärlet
Detta trotstrots att det inte syns något KBS-läckage.
Mina frågor:- Är det normalt att köldbärarsystemet går i undertryck på inkommande sida?
- Kan en mikrootäthet suga in luft utan att läcka vätska ut?
- Är det vanligast att problemet sitter i filter/O-ring/gängor inne, snarare än i fördelningen till kollektorslangar i mark?
- Är tryckprovning rätt metod här – eller finns bättre sätt att hitta var luft sugs in?
Alla tips mottages tacksamt