Hej
Jag är nybörjare på det här forumet. Och tyvärr även lika grön på värmepumpar.
Men jag kom hit för att lära mig mera därför att jag står inför begrepp att investera i värmepump för borrhål i marken.
Jag är intresserad av all sorts mekanik, har mest sysslat mest fordon och motorer men har även viss kunskap inom elektroteknik.
Har värmt huset med ved i 35 år men åldern gör att man någon gång måste ge upp för allt arbete en vedeldning fordrar.
Plus att man måste ha en vedleverantör där pris är rimligt.
De här två förutsättningarna börjar bli svårare så jag måste hitta en lösning så jag kan hålla värmen i huset med säkerhet och till rimligt pris.
Det är här värmepump kommer in i bilden.
När man investerar så gärna ett system med borrhål i marken.
Jag tror en sådan är den bästa investeringen på lång sikt och jag vill helst inte ha någon surrande fläkt på tomten och som kyler ned luften runt om kring.
Men vilken värmepump ska man då välja?
Som nybörjare är det inte så enkelt val.
Jag har en plan och vissa önskemål.
Planen är att ansluta värmepumpen till befintlig värme panna där varmvattenberedning och äldre shuntteknik redan finns och fungerat bra ända sedan det installerades 1963. Jag var barn då och mina föräldrar lät sätta in ny värmepanna i huset.
Det är en högst ordinär så kallad "dubbelpanna" som var gängse på den tiden.
Efter 1960- och 1970-talets oljeeldning så monterade jag själv elvärmepatroner i värmepannan som var i drift till 1990 då elvärme började bli dyrt.
Det var då jag började med vedeldning i pannan och håller på så fortfarande. Januari har varit kall så den har tärt hårt på det lilla vedförråd jag lyckades få ihop i höstas.
Jag föredrar äldre analog teknik som jag förstår mig på och många gånger själv kan underhålla och som ger mig en säkerhet och kontroll.
Jag har bil men kör sällan längre. Det är en 60-tals bil helt utan elektronik och där jag kan kan fixa allt själv.
Inte alla finesser och bästa prestanda men fullt dugligt åt mig.
Så jag söker en enkel värmepump som bara kan starta och stänga av sig själv allt eftersom värmepannan uppnått temperatur, minst 60 grader och sedan exempelvis starta när panntemperaturen har sjunkit till 50 grader.
Mer behövs egentligen inte.
När det var elvärme i huset räckte effekten nio kilowatt när det var som kallast. Temperaturen kunde sjunka något inomhus då men inte mer än man klarade det.
Panntemperaturen sjönk då till kanske 60 grader men var inställd på 80 grader som pannan höll när det inte var fullt värmeuttag.
Så, vad tror ni om min plan, och finns det någon lämplig värmepump till det här jag kunde välja?