0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: CarMan skrivet 02 juli 2006, 19:03:21Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.
Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)
Citat från: Digital skrivet 03 juli 2006, 08:52:50Citat från: CarMan skrivet 02 juli 2006, 19:03:21Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.Menar du att det alltid är samma tryck i kondensorn, tror jag inte jag vill hålla med dig. Köldmediat kondenserar vid lägre tryck om temp är lägre i kondensorn, hävdar jag.
jo, det är klart . vi pratar nog om olika saker. lägre flöde ger ju så klart högre temp och därför också högre kondenseringstryck. vad som är skadligt med att pressa så hårt skulle i så fall vara att kompressorn får jobba mot ett högre tryck vilket på sikt borde ge större slitage, om man inte samtidigt kompenserar med varmare förångare så att tryckskilnaden minskar. det bör således inte vara lika påfrestande att plocka ut en hög temp på sommaren som på vintern om man har L-v pump. men det kan inte vara ekonomiskt att köra så, dels för att värmeövergången blir trögare vid lägre tempdiff och dels för att kompressorn får jobba hårdare och längre. samtidigt minskar kanske livslängden på kompressorn, jag tror det lönar sig i längden att ta el-tillskott på de sista 10 graderna.
Tryckgränserna som finns i systemet har som enda funktion att skydda mot otillåten tryckhöjning,Det viktiga är hur kompressorn mår och hur kan man kolla detta? jo genom att titta på kompressorns märkskylt och avläsa strömgränserna och mäta med en strömtång och kolla så att märkströmen inte överskrids, och att mäta hetgastemperaturen direkt efter kompressorn, vid temperaturer upp mot 115 grader så skulle jag stoppa driften! Det kan stå tex internal protected på märkskylten och då finns en inbyggd lindningsvakt som återställer sig genom att maskinen görs strömlös i ett par timmar. (skyddar för överlast)det kan finnas en liten hockeypuck med två kontakter placerad innanför höljet till kopplingsplinten på kompressorn (klixonrelä) detta skyddar även för överlast på kompressorn.men genom att mäta strömen så får man reda på om kompressorn arbetar hälsosamt, märkskylten anger alltid ett låst läge i förhållande till spänningen och står det 230volt så skall man alltid gå på märkströmmen och inte på ev, maxström. eller lockt rotor (LRA) eller dylikt. (man kan plåga kompressorn en hel del innan skydden löser) Och som sagt mät hetgastemperaturen! Oljan har en tendens att börja koksa om det blir för varmt här.