Värmepumpen stannade för att fläkten frös fast under avfrostning. Ser ut att ha samlats vatten i fläktens tunnel och sen råkade fläkten frysa fast under avfrostning.
Spontant så känns det inte som att det är avfrostning av fläkten som jag vill ställa in här, det bör väl inte hamna vatten här alls?
Läst dels om att man bör lura pumpen bakåt, eller att man ska installera nån droppnäsa inne i pumpens tak för att det ska droppa ner i botten? Något förslag på vad som är rimligt?
Drabbades av exakt samma sak häromdagen vid en avfrostning. Ett av bladen stod neråt och hade frusit fast under avfrostning.
Jag fick smälta isen så funkade det igen. Det har inte hänt efter det igen som tur är, men man vet ju aldrig. Är ju inte så kul om det händer tidig natt och man märker något
först på morgonen. Fläkten var kliniskt ren från is, men precis som du en liten ispöl längst ner. Avisning av fläkt lär nog inte smälta isklumpen.
Jag har dock avisning av fläkt påslagen nu, med längre avfrostningar som följd.. På en pump som redan avfrostar för ofta och för länge.. e