0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mitt tips är att du innan du funderar mer på tänkbara ersättningsnivåer och vilka lagrum som ska åberopas helt enkelt hör av dig till mäklaren och bara frågar vänligt vad som egentligen menades. Kanske gjordes verkligen någon form av renovering, typ kompressorbyte, vid denna tidpunkt? Eller så finns kanske en annan förklaring, till exempel den sammanblandning du nämner. När du vet mer om detta är det lättare att fundera över om och i så fall hur man går vidare, innan dess är det slöseri med energi.
Kan inte juridiken i din fråga men en ren killgissning är väl att ansvaret att kolla sånt ligger på köparen alltså du. Det är ju inget dolt fel med tanke på att de går att se ganska lätt vid en okulär besiktning av huset innan köp.Men jag kan ha fel!Börja med prata med mäklare osv innan du slår på stora trumman. Sen att den behöver bytas omgående köper jag inte, inte så att efter 20 år på dagen exploderar den utan dom tappar ju absolut successivt verkningsgrad och tillslut är det mer värt att köpa en ny men funkar den så funkar den ju och är ingen ko på isen.
Säljaren har väl antagligen fått fylla i en lista på vilka åtgärder som gjorts med huset under åren. Där kan listas allt från spolning av dräneringsrör, tillbyggnad, ommålning, byte av vitvaror och åtgärder med värmesystemet. Tycker det är helt fel att ordnärka och gå in i detalj vad renovering kan innebära. Det är åtgärder på FASTIGHETEN som listas och då kan 2016 Luft/vatten värmepump betyda ny pump, begagnad pump, större reparation av pump eller i stort sett vad som helst.Om du tycker det är väsentligt så kontrollerar du naturligtvis skicket på värmesystemet. Hade du kommit till mig och begärt 70,000:- för att l/v pumpen var 10 år äldre än du hoppats, då hade du blockerats både i mailen, telefonen bett att du hör dig till tingsrätten om du vill något.Det är ren idioti att hålla på på det sättet. En 10 år gammal värmepump och du vill ha 70,000 för att den var äldre än så? Och så har du lägligt passat på att glömma att du fått en 10 år nyare l/l värmepump än du trodde?Har du ens konstaterat att det är något fel på din pump?
Står det uttryckligen någonstans att värmepumpen var fabriksny då den installerades? Förra ägaren kan ju ha köpt en begagnad värmepump.Jag anser för min del att en 20 år gammal CTC EcoAir inte alls bör betraktas som uttjänt, men ju äldre den blir desto mer handpåläggning kräver den och man får väl räkna med en del småfel (givare, reläer, smärre elektronikkomponenter mm) då och då. Men den kan ju bli dyr i drift om ägaren inte är beredd och kompetent att skruva själv utan måste anlita dyr avlönad hantverkare för vartenda litet krångel.
Ekonomiskt är det nog att betrakta som uttjänt nu 10 år efter installation oavsett om den är från 2006 eller 2016 - i alla fall om du frågar försäkringsbolagen, skulle det vara något värde kvar så handlar det om ett antal tusenlappar i bästa fall. Sedan kan man ofta hålla igång den ytterligare 5-10 år med att fixa uppkomna fel efter hand, men det är ingen garanti ens med en nyköpt maskin av dagens kvalitet 10 år senare. Och nej, säljaren har ingen skyldighet att byta ut den gamla maskinen till helt sprillans ny maskin på deras bekostnad.Undersökningsplikten är (enormt) stor och innan man kan använda sig av 'dolt fel' - som inte gäller i detta fall eftersom det hade kunna kontrolleras, först när summorna är åtskilliga procent av köpeskillingen, och det är knappast aktuellt här.Att börja processa om det kan i advokatkostnader snabbt överstiga värdet av detta och förloraren får också betala motpartens advokatkostnad, så det avråds å det bestämdaste när det handlar om dessa relativ låga summorna och dessutom i uppförsbacke då detta hade kunna kontrollerats innan köp.Du får ta ut en servicetekniker/kylnisse som är bra på bergvärmepumpar och se om det är mindre eller större åtgärd för att få igång den igen.