Hej,
Har haft min f730 i 4 år och har på senare tid upptäckt ett nytt ljud jag aldrig kan påminna mig hört innan.
Det är som ett sörplande/bubblande ljud som jag absolut tycker kommer från avfrostningsslangen, då och då.
Det är inte konstant utan kommer och går nu under senaste veckan och jag begriper inte vad som hänt eller orsakar det.
Det låter precis som om pumpen suger luft och änden står i lite lite vatten så att det ”sörplar” när den suger luft.
Men fläkten suger väl inte luft från avfrostningsslangen? Alltså där den går ner i den vita spillkoppen?
Jag känner ju efter en avfrostning så rinner det till en del vatten men vattnet rinner ju vidare genom utloppet i spillkoppen ned i avloppet och spillkoppen torkar ganska snart. Det som är konstigt är ju att jag känner att änden på avfrostningsröret är kanske 10mm över botten på spillkoppen och det bubblar sörplar fast koppen är tom, vilket borde vara omöjligt.
Det har alltid varit så också, att koppen blir torr efter avfrostning men detta har aldrig hänt heller.
Och samtidigt kan det gå flera timmar/cykler utan att det låter något, sen kommer det tillbaka. Det är inte pumpen utan det är verkligen som att fläkten ”suger genom ett rör i vatten”.
Jag har även fyllt på vattten i spillkoppen och avloppet och ingen ändring skedde.
Vad kan detta vara??
Pumpen ger värme och känns normal, men det är ett konstigt ljud som inte är normalt