Jag håller på med att ta fram specifikationerna för att utöka vår värmeanläggning i bostadsrättsföreningen med en bergvärmepump till (40-80kW) och borra 6 st 270 m djupa hål.
Pumpen kommer att sättas parallellt med våra gamla tre st. 70 kW- pumpar som går på sjöslingor och bergvärmebrunnar. Vi har också fjärrvärme och en elpanna som möjligt energitillskott.
Den nya pumpen ska via en växelventil mot enplattvärmeväxlare kunna värma varmvattnet i våra vattentankar som är på 5 kubikmeter, alternativt hjälpa till att värma radiatorvattnet. Vi har ett eget välfungerande styrsystem så vi är inte beroende av något sådant som finns i den inköpta värmepumpen.
När jag har kontakt med konsult- och VVS-firmor för att diskutera en offert så upplever jag att de ofta är insnöade på en av de stora värmepumpsleverantörerna.
Jag undrar därför om det finns några på forumet som har erfarenheter av de välkända fastighetsvärmepumparna i serierna Nibe F1345, F1355 (delvis inverterstyrd), IVT Geo eller Thermia Mega (inverterstyrd).