0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Värmepumpen ska leva sitt liv mot arbetstanken och golvvärmesystemet sitt liv mot arbetstanken. Och för en sådan inkoppling ska det vara 4 rörstank.
Här är lösningen som minimerar risken för oavsiktlig cirkulation genom värmepumpen.
Jag tror min tank är enligt Lexus bild.Cirkulationen sker mestadels med vpns cirkulationspump.
Med en flow på 10-15 l/m har jag svårt för att tänka mig att detta ska utgöra nån praktisk skiljnad da det i realiteten inte ändrar arbetstrycket i någon av rören under en moderat flowhastighet på maximalt 0.5 m/sek.
Finns fördelar med båda inkopplingarna, onödigt värma en tank om framledningstempen som värmepumpen levererar behövs i systemet, bättre att värmen går direkt dit där den gör nytta mest.
Så fort kompressorn startar så behövs värmen i systemet!Jag tror värmen kommer ut i systemet fortare än du anar, sen vet inte jag om du tycker 10 sekunder eller 1, 2 eller 3 minuter är alldeles för lång tid. Hur lång tid tror du det tar innan värmen kommer bort till min radiator som ligger längst bort ifrån det att kompressorn startar? "Avståndet är ca 20-22 meter"Har aldrig upplevt tiden som ett problem men nu det blev intressant.