Läget är att jag överväger att installera en luft-luft i en uthyrningslägenhet på ca 50 kvm som finns i en komplementbyggnad, isolerat enligt 70-talets standard. Idag direktel. Platsen är sydsverige nära kusten, dvs sällan lägre än 10-12 minusgrader. Detta och ytan som ska värmas pekar väl mot att det räcker med en mindre pump. En faktor att beakta är att en säng finns bara ca 4-5 meter från en tänkbar placering av innedelen varför låg ljudnivå, särskilt kväll och natt blir viktigt. Golvet är ganska kallt så ett alternativ skulle kunna vara en golvmodell men de verkar vara dyrare och kanske vispar mycket damm? Är det ett verkligt problem med golvmodeller?
Förslag jag hittills fått från installatörer är:
Mitsubishi Guru 25 (2,4 kW) 19 Kkr. Är detta en "riktig" Mitsubishi eller kan man likaväl köpa något budgetmärke för mindre pengar?
Mitsubishi Ninja FT25 (3,2 kW). Lite dyrare och eventuellt bullrigare än Guru?
Mitsubishi Dojo 25 golv (3,5 kW), ingen Wifi, 23 Kkr
Fujitsu Slim Excellence 09 20,5 Kkr
Kaisai KNP 12 NRHI 20 Kkr
Kaisai Console 12, golv, med LCAC WiFi modul 25 Kkr
Jag undrar om en Guru är tillräckligt bra? Hur upplevs ljudnivån från den? Kan man programmera tex fläkthastigheter vid olika tider på dygnet liknande som man kan i Daikins app? Den tycker jag funkar bra.
Fujitsu slim verkar intressant. Men hur upplevs ljudnivån?
Kaisai har jag ingen relation till. Är de likvärdiga i kvalitet mm som de etablerade namnkunniga märkena?
Vilken av ovanstående hade ni valt om man avgränsar till de vägghängda?
Tack på förhand!
Anders