0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du är på rätt spår och vill ligga i framkant. Bara knuffa ner vad du vill med rör/slangar i samma grav.
Du tror inte vattenledningen kommer att frysa då?[/quotePerfekt med färdiga isbitar till drinken i växthuset]
Du tror inte vattenledningen kommer att frysa då?
Hej! Ska inom kort anlägga energibrunn som pga diverse bivillkor kommer ligga på bortre änden av gräsmattan, ca 30-35 m från huset. Nu slog det mig att det skulle kunna vara bra att lägga ner ett kabelrör samt PEM-slang för vatten när vi ändå gräver upp gräsmattan, ifall vi t.ex. vill bygga växthus eller anlägga trädgårdsland i den delen av trädgården i framtiden. Är det smart, eller en dum idé av någon anledning som jag inte tänker på?
Ska du bara använda slangen sommartid är det nog inget problem. Men med nya möjligheter brukar det komma nya krav, så jag hade i alla fall sett till att det finns förutsättningar att använda vattnet åter runt när man ändå håller på och gräver upp halva gräsmattan.
Skulle 1 m djupt, samt att lägga PEM-slangen mitt emellan kollektorslangarna, ca 50 cm från båda (eller bättre att lägga närmre slangen för KB-in?) räcka för att det inte ska frysa i PEM-slangen tror ni? Eller behövs det isoleras också?
Mitt emellan kollektorslangarna är det sämsta stället att lägga vattenledningen. Det är där det blir kallast.