Frånluft låter ok.
Min erfarenhet är att ju längre kompressorn går desto kallare blir det i förångaren, dvs avluften hamnar under 0 och sedan får man avfrostning, dvs kompressorn stannar och frånluften får värma upp innan kompressorn kan gå igen, eventuellt har vi så här nu också (störande). När vi hade föregångaren till F470 dvs F410 så körde jag med högre hastighet på frånluftsfläkten (hemmabygge som jag tipsades om här) när kompressorn gick så då blev det aldrig avfrostningar och kompressorn jobbade konstant när kallt ute, fungerade fint. Man ska helst inte få avfrostningar alls sägs det. Om elpatronen körs på större effekt så hinner temp gå upp i pannan så kylning av förångaren slutar "i tid" och man slipper avfrostningar, tycker inte själv det är optimalt att öka på elpatronen (körde blockerad elpatron året runt med f410).
Intressant att ni har både ftx och f470 som båda fixar till o frånluft... tänkte att ni kan minska på ftx och öka på f470 fläktarna istället så inte avluften hamnar under 0, och då kanske ni slipper avfrostningar och slipper öka på elpatronen.