0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En dum fråga, du skriver "oljefilmen hinner försvinna från friktionsytor" gäller det även på sommaren? Jag brukar bara låta fläkten i innerdelen gå på sommaren, bör man även låta den gå på kyla emellan så att kompressorn får jobba även på sommaren?
Positivt att mycket on/off kanske inte påverkar livslängden nämnvärt. Vår FH25 har haft 20m2 sovrum att värma/kyla kontinuerligt i tio år så jag tänkte att den kanske ger upp snart. Är lite lugnare på den punkten nu. Killen som sålde och monterade pumpen är en rejäl och bra person med 20-30 års erfarenhet vilket gjorde att han nästan vägrade sälja den till mig... Jag ville först ha en FH35 även till sovrummet och då tvärvägrade han. Det fick jag inte!Natten har varit helt vindstilla men ganska kall med en utetemperatur som gick från -8 till-6 på sju timmar från kl 00:00 till kl 07:00.FH35 var inställd på 26 grader och fast speed på näst högsta hastigheten. Tre staplar.Rumstemperaturen mitt i huset gick från 22,6 till 21,3 graderRumstemperaturen i vardagsrummet som är mitt emot och längst bort från värmepumpen gick från 20,2 till 18,2 grader.Jag vet inte hur stor skillnad det gjort om jag kört på högsta hastigheten som är fyra staplar. Jag har vaga minnen från tidigare år då temperaturen varit kring 10-12 minusgrader och inget har hjäpt utom att slå på elementen.När jag mätte för en vecka sedan blåste det mycket, så det blev nog jobbigare för FH35:an då.Det stämmer säkert att RW35 skulle ge klar förbättring. RW50 borde bli ännu bättre, om det skulle behövas...men det kanske inte behövs...RW35 har som andra Mitsubishi en lägsta hastighet på fläkten som är jättetyst.RW50 har inte det utan där har man tagit bort den och lagt till en extra hög hastighet som då väsnas lite mer men som ger mer luft.Det är enda skillnaden som jag sett förutom 1,8 kW lägsta effekt. Jag tror att båda maskinerna låter lika mycket vid samma lufthastigheter. Datablad indikerar det.Har jag misssat något?