Hej ni kunniga!
De senaste dagarna har temperaturen krupit ner under nollan i GBG-området och jag märker då att pumpen inte riktigt hänger med.
Har tillbringat kvällen med att kolla temperaturer och motionerat shuntar osv men det hjälper inte.
GT1 kommer inte upp i börvärdet som den tycker ska vara 35c. Den går upp till 29 som mest.
Om jag drar ut shunten och manuellt ökar till max så kan den uppnå rätt temp men inom ett par minuter börjar temperaturen på värmevattnet (minns inte vilken GTx det är) minska och till slut landa på på runt 29c dvs samma som den GT1 uppnådde från början.
Min teori är att det är fjärrvärmespetsen som strular. Vi har inte upplevt problem med värmen i huset förräns nu när det blev kallare så troligen har den klarat sig på kompressorn. Varmvattnet i kranen är inga problem.
Det som är lite konstigt är att jag faktiskt förbrukar fjärrvärme. Temp in är ca 70c och temp ut ca 35. Men vart tar den värmen vägen? Det är väl den tempen som borde stöttat pumpen? Nu förbrukar jag bara till ingen nytta....
Nån som har några idéer?