rocas, Börje__ och 5 gäster tittar på detta ämne.
Trodde det gick att ha kvar auto på inre cpn men ställa en min % dvs ett minsta flöde.. Men man ju ha det manuellt som test såklart. Tycker du gjort ett bra inlägg till oss noviser 😄👍
I min föreställningsvärld är en arbetstank en tank som är kopplad så att när värmepumpen går laddas den med varmt vatten från värmepumpen. Det blir ett språngskikt varmt/kallt vatten som vandrar nedåt i tanken. När pumpens stannar börjar tanken tömmas på varmt vatten som ersätts med svalare returvatten, språngskiktet vandrar uppåt. Tanken i Lexus exempel betraktar jag därför inte som en arbetstank utan som en bypassledning med mycket stor volym. Tanken kommer alltid att innehålla svalt returvatten. Att en tank är inkopplad som en arbetstank betyder inte att den alltid fungerar som en arbetstank.
Du skriver att värmepumpen ska ladda tanken med energi, samtidigt som den kör ut till värmekretsen. Har den inte gått med för hög framledning under den tiden d.v.s. om det är så att den ska gå med kortare stunder för att ladda tanken och sedan ska kompressorn stanna så tanken kan laddas ur, så måste det vara då det är sämre COP.Jag menar att det högre flödet på värmekretsen gör att tanken endast laddas med returvatten, och att den lägre framledningstemperaturen till värmekretsen avger samma mängd energi som en högre framledningstemperatur avger med lägre flöde.Mitt svar till Fredrik Jonsson blir att hans värmesystem förmodligen fungerar utmärkt, och att temperaturskillnaden är i sin ordning. Oftast projekteras radiatorer för ΔT 10° vid DUT som är runt -25° i Vännäs. Radiatorerna kräver då ett flöde på runt 0,48 l/s. Det flödet gäller oavsett utetemperatur. Flödet över värmepumpen ändras beroende på hur kallt det är ute, och reglerar (gissar jag) för ΔT 7°. Då är det ibland lägre flöde över värmepumpen och ibland lägre flöde över värmekretsen. Exempel: ±0° ute så cirkulerar det med ΔT 7° över värmepumpen d.v.s. 0,28 l/s. Över värmekretsen snurrar det 0,48 l/s. Vid -25° är flödet över värmepumpen 0,58 l/s och värmekretsen har fortfarande 0,48 l/s d.v.s. det är ett lägre flöde över värmekretsen, som i sin tur gör att 0,10 l/s av värmepumpens uppvärmda vatten återcirkulerar tillbaka till värmepumpen.Ser i inlägg att det är beskrivs som "onödigt hög framledningstemperatur". Förklara gärna hur och när den är onödig.