Normalt borde väl ventilationen ställas in så den blir bäst för människor som lever i huset och för huset självt? OVK??
Jo, så är det. Enligt OVK protokollet från slutbesiktningen av huset ska ventilationen stå inställd på 29% (av max) för att följa regelverket med omsättningen av luft.
Problemet är att pumpen då stänger av 3 ggr i timmen för att frosta av vid några minusgrader ute.
I min värld ger det onödigt slitage och varje gång avfrostning sker går elpatronen in och stödvärmer.
Om jag ökar ventilationen kan pumpen köra utan störningar och dra mindre el vilket är bra för plånboken.
Nackdelen är att det kommer in större mängd kallare luft i ventilerna som kyler ned i rummen men det tror jag är ett mindre problem. Vad tror ni? Finns det andra nackdelar?
Hur som, jag saknar verkligen den skrivna loggen som talade om att pumpen stänger av för avfrostning.
Nu får jag lägga på olika parametrar i diagrammet och försöka gissa varför pumpen stänger av.
Är det för avfrostning den stängt av eller för att den har uppnått målet i gradminuterna.
Avluften är en bra parameter, så länge den inte går ner på minus borde pumpen köra på utan avfrostning.