0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att tänka på med SAM42 är att det krävs en arbetstank med extern cirkpump, annars stoppas tilluften när den gör varmvatten på vintern av risken för att tilluftsaggregatet fryser.Detta måste räknas in i kostnaden när ni jämför olika alternativ.
FTX och någon värmepump Du kommer inte att ångra dig. Har du normal temperatur inomhus kan FTX lätt hålla 18-19°C på tilluften helt utan att något elelement behöver gå i aggregatet.
Jag ringde Nibesupporten och tog upp den frågan och han jag pratade med menade på att S735 hade en inbyggd tank som kunde hantera det där.
Men vad hjälper en extra arbetstank? Någon gång kommer den ju att behöva göra varmvatten och då låter det som att tilluften kommer stanna? Tänker att även om man har en buffert så behöver den ju fyllas på successivt oavsett. Men jag kanske missförstått?
Tråkigt, men Nibe support kan inte sina egna grejer, S735 har ingen arbetstank inbyggd, de blandar ihop den med F750 som har en tank i botten på VVB som funkar på detta vis.Om du har en arbetstank med extra cirkpump så har du cirkulation av uppvärmt vatten i SAM42 från arbetstanken när värmepumpen gör varmvatten.Med en hyfsat stor tank så räcker detta under den tiden som VV-laddning sker.
Efter att ha pratat med supporten igen och läst upp vad du skrivit så vidhåller de att det inte stämmer. Den nya SAM S 42 har en inbyggd arbetstank med cirkpump för att förhindra detta. Den gamla SAM 42 hade inte det.Läser jag produktdatabladet på SAM S 42 så verkar det finns något utjämningskärl inbyggt också. Vet inte om det är arbetstanken?https://www.ventilationsbutiken.se/bilder/artiklar/pdf/114530.pdf