Rdx och 12 gäster tittar på detta ämne.
Hänger på Rickards lite mer här 😅Vi som jobbat många år inom industrin vet direkt att dölja ojämnheter med buffertar (dvs tex här med batterier) är fel metod, det är en dyr filosofi från 1950-60-talet.Rätta sättet är att först styra sitt förbrukningsbehov, endast efter detta är gjort kan man möjligen använda buffert som en nödlösning, tex för att ta hand om egen sol el.Men men på både smartstyrning och batterilagring skulle man inte kapa topparna utan istället flytta topparna till tider när det är mer kapacitet. Så peakshaving borde förbjudas om man skall hård dra det.Man undrar vidare om batterier skall användas till FCR, rasar elsystemet annars??Elbolagen/EU knarkar och röker på kan man först tro men de vill tjäna pengar så de vill inte ha kunder som köper gratis el, eller jag vet inte vad jag skall tro när man ser effektavgiftsupplägget hos en del nätbolag.. och avgift för att skicka ut el vid brist , bah 🤤🤤🤤skulle inte förvåna mej.Flytta topparna under kallaste vinter timmarna är väl bra och prio, nu räcker ju inte batterier mer än några timmar, så en diskussion hur vi alla skall gööra just då när det är kallt vore mer nödvändigt. Tex tvingande tim marknadspriser.
Har bara effekttariff mellan 07.00-20.00 så här vore det klart dumt att inte ladda på natten och köra peakshaving när det är hög effekttariff.När borde peakshaving förbjudas om man ska hård dra det som du vill ?
Effekt av gift dygnet runt I ditt fall vill du ha dalar när det är dyrast och brist, dvs köpa ingenting, så det är ok
Vill i och för sig alltid ha lågt pris.Köpa måste jag för har ingen trollformel så jag måste köpa någon gång Men när borde den förbjudas enligt dig?
Är inte riktigt med i ditt resonemang att den alltid borde förbjudas så vi har helt olika åsikter då jag inte ser hur elnätet/förbrukning skulle tjäna på att jag har högre förbrukning på dagarna när det är högre belastning på nätet.Tror inte vi kommer längre än att vi har olika åsikter 😎
Hänger på Rickard lite mer här 😅..Rätta sättet är att först styra sitt förbrukningsbehov, endast efter detta är gjort kan man möjligen använda buffert som en nödlösning, tex för att ta hand om egen sol el.
Fast det är väl raka motsatsen till vad Rickard vill. Han avskyr ju att tvingas anpassa sin förbrukning.
Förstod inte, varför vill du inte peak shavea?
Varför skulle man inte både kunna kapa toppar när man kan under effekttariffer och flytta dom högsta topparna som tex elbilsladdning och andra tunga förbrukare som man kan flytta till tider med mer kapacitet?Att prakshaving borde vara förbjudet är ett mysterium, man hjälper snarare elnätet med att inte förbruka en massa när andra gör det så elnätet får färre höga toppar.Eller är det något jag missar i ditt resonemang 😎
Hur stor kostnadsökning är det som är bakgrunden till diskussionen, är det tusenlappar i månaden eller är det bara principen som skaver?