Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1210, ingen värme till elementen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1210, ingen värme till elementen (läst 1342 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kurtivan
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 25
Karma +0/-0
Kurtivan
«
skrivet:
23 oktober 2025, 10:34:15 »
Citera
Det blev lit svalare allteftersom inne men displayen såg ut som vanligt. Till slut så upptäcker jag att ingen värme går ut på elementen, röret är varmt till externa cirkulationspumpen och lite strax efter den, sedan är det kallt.
Jag kollade först att den interna cirkulationspumpen snurrade och det gjorde den. Ställdonet (Heneywell VC4103) till växelventilen, den vita piggen på den var neråt och röret från ventilen mot varmvattenberedaren var varmare än mot elementen.
Vred loss ställdonet och det trycktes upp mot ett isolerat rör ovanför, men inom kort körde kompressorn igång och en halvtimme senare så var elementen varma. Den gick och gick och stannade inte, så när det gått någon timme kikade jag på den och lysdioderna för både element och varmvattenproduktion lyste. Jag blev orolig att jag skulle förstöra något med att köra utan ställdon för växelventilen så jag slog av pumpen.
Visst tyder det på att det är ställdonet som är trasigt? Var beställer man ett sånt bäst och hur går jag till väga för att få loss det, nu blev det ju liksom fastklämt? Om det inte är skadligt för pumpen, kan jag köra med ställdonet lossat och återmontera då och då för att få varmvattenproduktion?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5311
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
SV: Nibe 1210, ingen värme till elementen
«
Svar #1 skrivet:
23 oktober 2025, 12:26:07 »
Citera
Det går bra att växla på det viset som du säger. Bara hålla reda på vad tempen på VV är. VP vill stänga ventilen mot VV och skifta till värme. Fotsätter ventilen att vara för VV , så kommer det inte ut värme.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30689
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
23 oktober 2025, 12:43:06 »
Citera
Hej!
Ja, nått är ju fel, och om piggen i ventilen trycker upp donet direkt när det lossas så är ventilen OK.
Prova att lirka loss donet, det brukar funka om du trycker ner den och sen lirkar ut den.
I värsta fall får du pilla in nått emellan rören (ovanför samt den som ventilen sitter i) och bända lite försiktigt med en kofot.
Tryck ner piggen på ventilen med nått verktyg några gånger så att du känner att den går lätt.
Du kan också prova att köra växelventilen (när den är lossad) via meny 16, sätt Man = 1 och VX = 0/1 för att se om nått händer i växelventilen?
Händer inget där så är den nog trasig, men om du har en multimeter så kan du på samma sätt mäta att den får spänning (230 V) när du kör den?
Ställdonet finns att köpa på nätet, tror VVS home har den billigast.
Men kolla om det är en VC4012 eller VC4013?
«
Senast ändrad: 23 oktober 2025, 12:45:29 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Kurtivan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kurtivan
«
Svar #3 skrivet:
23 oktober 2025, 15:18:41 »
Citera
Tack för att ni svarat, så inget förstörs om jag låter ställdonet vara loss och köra för värme, och sedan någon gång stänga pumpen koppla in ställdonet igen och starta så jag får varmvatten?
Det är en VC4013.
När man tittar på VVS Home så visar de en som heter 4012 och denna info:
"Molex kontakt.
Vid byte från äldre motor med fast monterad kabel, komplettera med Molexkabel
5396105"
VC4013 går alltså inte längre att köpa utan den är ersatt av VC4012?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
24 oktober 2025, 12:48:51 »
Citera
VC4013 finns på VVSmax
Som du skriver så behöver du en molexkabel till VC4012, men den passar den med.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Kurtivan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kurtivan
«
Svar #5 skrivet:
24 oktober 2025, 13:49:49 »
Citera
Tack! Grejerna är beställda så de kommer väl till veckan. Då får jag försöka loss den, det var väldigt tight där den sitter mellan växelventil och röret över, lite orolig över att behöva bända med kofoten ...
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
25 oktober 2025, 11:33:38 »
Citera
Öppnade och kollade min 1215 som troligen ser likadan ut.
Under växelventil sitter cirkpumpen och sen en rörböj med rörsvep mot botten av värmepumpen.
Prova att lossa rörsvepet så borde det bli lite mindre stumt.
Ovanför sitter elpatronlådan som är fastskruvad i chassit med 2 skruvar, prova även att lossa dessa skruvar.
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3683
Karma +5/-13
Rdx
«
Svar #7 skrivet:
25 oktober 2025, 12:59:34 »
Citera
Har en 1210 och haft ställdonet flera gånger utan problem. Nu går mina kb ut på vänstersidan så det kanske hjälper. Du vet att du kan ta loss högersidan på värmepumpen för bättre åtkomst.?
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Kurtivan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kurtivan
«
Svar #8 skrivet:
25 oktober 2025, 15:29:45 »
Citera
Ja, jag har lossat högersidan och ser att det är värmepatronen som det tar i. När jag fått hem nya grejer ska jag lossa patronen framtill och se om det eventuellt går att hissa den lite.
Loggat
Kurtivan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kurtivan
«
Svar #9 skrivet:
28 oktober 2025, 22:49:04 »
Citera
Nytt ställdon med kabel kom idag så bytte och körde igång pumpen, allt fungerar som vanligt nu. Tack för hjälpen alla.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1706
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
pskjonte
rocas
Rickard
Roland
gotis
laren
Heat?
lars
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info