Hej alla glada.
Har ett litet problem jag skulle behöva hjälp med, men lite info först.
Har en luft/vatten anläggning, NIBE VVM300CU med Fighter 2025, 8kW.
Har fungerat klockrent sedan installationen hösten 2021, med ett mindre ingrepp på grund av köldmedie läckage under sommaren 2025.
Fungerade precis som allt skulle fram tills läckaget då vi fick konstant LP-larm som visade sig vara ett mindre läckage på expansionsventilen. Detta fixades av auktoriserad VVS firma i juni 2025.
Har gjort mindre ingrepp i radiatorsystemet under sommaren men inget som skulle kunna påverka flödet i systemet och ja systemet är fullt luftat flera gånger.
MEN, när vi nu ska starta upp inför vintern så får jag ett konstant HP-larm så fort jag säger åt innerdelen att ytterdelen ska jobba. Ytterdelen hinner inte ens starta innan Hp-larmet kommer.
Larmet går ej att kvittera/ ta bort.
Kopplar jag bort ytterdelen vi 9.1.2 och sätter 0 istället för 1 samt säger åt innerdelen att gå på el-drift fungerar systemet felfritt (på elpatron så klart), då gör den både värme och varmvatten precis som den ska.
Har försökt titta lite på alla temperaturer i systemet men kan inte se något av värdena som sticker ut...
Vart ska jag börja titta, skulle verkligen behöva få igång systemet inför vintern.
Delar som är bytta eller övergångna den senaste tiden.
* Hela ytterdelen renoverades 2021 med ny kompressor etc etc,
* Expandtionsventil och ny gas 2025,
* Ny cirk-pump på radiator sidan 2024,
* Ny 3-vägsventil 2024,
* Ny cirk-pump på pumpsidan 2025
Vore evigt tacksam för info som kan lösa detta problem, Henrik