Hej!
Jag har en sak som frustrerat mig i många år och som jag tror verkar negativt på driftkostnad. Kort kan man förklara det så här i två scenarier:
A) Sommardrift - Extern radiatorpump är alltid av och ventil för varmvatten står alltid i "varmvattenläge".
B) Övrig drift - Extern radiatorpump är alltid på och ventil för varmvatten växlar efter behov mellan "varmvattenläge" och "radiatorläge".
För min pump så gäller att för driftläge A så laddas varmvatten beredaren ca
var 7:e timme om ingen vatten förbrukas (vv diff/hysteres är ställd på +/- 4 grader). En laddning förbrukar ca
0.33 kWh.
För driftläge B så laddas varmvatten
var 95:e minut om inget vatten förbrukas. En laddning förbrukar ca
0.58 kWh. Detta betyder att standby-förbrukningen är ca
7-8 ggr högre då extern cilkulationspump går trots att ventilen står i "radiatorläge".
Jag påtalade detta för några år sedan för en vvs-firma och som resultat byttes ventilen för val varmvatten/värme med tron att den läckte. Dock blev det ingen som helst skillnad.
Är detta normalt? Jag kan inte se att det kan bero på något annat än att ventilen fortfarande tjyvläcker lite då den står i värmedrift? Jag lägger med två bilder där ni kan se de två driftlägena från de två senaste nätterna. Man kan se ventilens läge högst upp, temperaturer i mitten och total effekt på bergvärmepumpen längst ner. Det är tydligt att cirkulationspumpen drar ca 110W och kompressorn ca 1900W.
Jag har en IVT Greenline C Rego 600.
https://photos.app.goo.gl/XXBUngaSX68kiSdx6