0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fråga: Om jag stänger av den interna pumpen då kompressorn är av måste då allt flöde gå via bypassen?
Den är ganska snäv och delvis stängd med en ballofix. Har för mig att det väsnas en hel del när vattnet bara tar den vägen. Bifogar bild på baksidan av beredaren vid returen. Jag tänker att man kan öppna ballofixen helt eftersom jag ändå har både intern och extern pump vid radiatordrift, eller inverkar det negativt på utbytet mellan värmepump och radiatorkrets?
En följdfråga: Det känns spontant fel att GT9 - värmebärare in sitter ovanför T-stycket? GT1 (retur radiator) sitter utanför skåpet direkt på returledningen.
Det är som Lexus skriver, det är utformningen av T-stycket som är problemet. Det ser ut som det till vänster på bilden. När pumpen värmer huset och vattnet strömmar förbi T-stycket blir det ett utbyte av vatten mellan beredarens mantel och röret. Då radiatorvattnet är kallare än mantelvattnet kyler det beredaren och gör att det blir varmvattenberedning oftare. Förmodligen går interna cirkulationspumpen kontinuerligt för varmvattenberedning med 95 minuters mellanrum låter mycket. På min pump blev det en varmvattenberedning ungefär var 4:e timme när interna cirkulationspumpen var inställd att gå bara när kompressorn gick. T-stycket till höger på bilden minskar problemet och det är vad jag har förstått ett sådant som monteras i nyare pumpar.
Du nämner varmvattenberedning var 4e timma, ser du någon skillnad jmf tider då vpn går mer sällan?Jag antar du inte monterat någon strypt T-koppling?