Värmepumpen hade tidigare mjukvara 7933R2 och brukade få hetgasbegränsning vid varmvattenkörning med endast kompressor utan eltillsats. Brukade hända vid hetgastemperatur 110C och då gick kompressorfrekvensen ner från 110Hz till lägre Hz och värmepumpen fortsatte att köra.
Under sommaren har jag uppgraderat till mjukvara 9719R2, men då inget värmebehov funnits så har varmvattenkörningen gjorts vid låga frekvenser, men idag var det samtidigt värmebehov, så kompressorn körde i 110Hz tills hetgasen blev 110C, så blev det hetgasbegränsning men några sekunder senare tvärstoppades kompressorn med "Tillfälligt inverterskydd (444)". Detta har aldrig hänt innan, kan det vara något med att mjukvaran är bättre på att hitta inverterfel i nyare mjukvaror, men är lite för hård? Eller kan det vara för att vattentrycket bara var 0.8 bar? (glömt kontrollera trycket)
Kompressorn startade sedan igen och körde lite ett tag efter det, men lite senare såg jag att den var avstängd och körde på eltillsats (trots att det inte var påslaget).
Då stängde jag av värmepumpen, ökade vattentrycket till 1.3 bar och startade värmepumpen.
Har varmvattentemperaturen satt till 52C för om jag sätter 53C och kör med kompressor endast så brukar den klaga på hög kondensator temperatur och köra sista graden från 52C till 53C med tillsats. Dessutom har jag satt driftprioriteringen till 10 min varmvatten och 20 min värme, så hinner hetgastemperaturen inte gå upp lika mycket (hade satt lägre än 10 min om det gick) och hetgasen får dessutom 20 min på sig att svalna medan värme körs.
Kompressorn kör som vanligt igen, men undrar om jag bör nedgradera mjukvaran eller ändra något annat?