Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Varmvattnet kommer inte upp i temp.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Varmvattnet kommer inte upp i temp. (läst 274 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Royne
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Royne
«
skrivet:
04 oktober 2025, 06:28:53 »
Citera
Hej . Har en IVT 290 och den har gått bra ända tills värmebärarpumpen sprang läck. Fick tag i en ny Wilo jonos pico 15/1-6 som skulle passa. Satte dit den med hjälp av en gammal röris som jag känner. Startade upp med allt vad det var, men får inte upp varmvattnet i temp. Jag får upp det till 37 gr och radiatorerna till mellan 31-35. Pumpen ute går konstant och vill värma upp kranvattnet.
Är det någon där ute som kan hjälpa mej.
Har lite svårt att ställa in wilopumpen också.
Vore tacksam för svar.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30609
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Varmvattnet kommer inte upp i temp.
«
Svar #1 skrivet:
05 oktober 2025, 08:21:40 »
Citera
Gissar att överhettningsskyddet till elpatron löst ut.
Knappen för återställning sitter längst ner på elboxen bakom frontplåten.
Man brukar få trycka in den rätt hålrt.
Jag skulle köra VB-pumpen med konstant fart.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Royne
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Royne
«
Svar #2 skrivet:
05 oktober 2025, 16:20:12 »
Citera
Tack Carl att du hör av dej. Har varit på den säkringen men den verkar inte löst ut. Kan värma upp vatten med patronen för ”extra varmvatten ” . Har kört så för att vi kan duscha av oss. Pumpen går hela tiden ute. Stänger ner hela systemet under natten för att spara på elnotan. Före bytet gick den som vanligt, värmde framledningen sen hoppade över om vattnet behövde värmas. Nu går den hela tiden på tappvattnet..,… Är öppen för alla idéer fortsättningsvis. Tack ännu en gång.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36102
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
06 oktober 2025, 08:24:13 »
Citera
Vet inte hur de där pumparna är konstruerade, men om de har en växelventil som lägger om när den ska värma tappvarmvattnet kan den ha fastnat i läge rumsvärme, pumpen TROR då att den värmer tappvarmvatten, men allt vatten går till husets värmesystem.
OM effekten räcker till för att få huset varmt så borde den dock stanna då och då för att framledningstempen blir för hög.
Det som skulle ske i så fall vore alltså:
Värmepumpen arbetar i praktiken bara med värme, även om den står i läge tappvarmvatten, om effekten räcker till för att det ska bli tillräckligt varmt i huset så kommer termostaterna stänga (om du har termostater aktiva) och framledningstempen skulle bli så hög att värmepumpen där ute stannar, om inte annat så för att trycket blir för högt på gasen.
Du skulle också kunna notera att det går ut värme till radiatorer/golvvärme även om den står i läge tappvarmvatten.
Med din värmepumps uteffekt är det inte säkert att värmen räcker till just mer än att hålla huset varmt, så det är inte säkert att du märker av felet genom att det blir FÖR varmt inne även om växelventilen står i fel läge.
Om elpatronen fungerar så borde den väl aktiveras om tappvarmvattnet aldrig når önskad temp, tycker just den saken låter märklig.
Kan du se på något sätt om den efterfrågar elpatron, eller har du stängt av den möjligheten?
I och med att du stänger av värmepumpen på natten så finns kanske ett skapligt stort värmebehov under tiden du låter den arbeta, så det är inte säkert att effekten räcker till för annat än att värma huset.
«
Senast ändrad: 06 oktober 2025, 08:29:22 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30609
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
06 oktober 2025, 08:42:12 »
Citera
OK, då är det nog nån växelventil som jäklas.
Om det är en 290 A/W så har den 2 växelventiler man måste känna på rören och ha bilden framför sig för att hitta rätt.
Det är i alla fall den av ventilerna som har den varma anslutningen mot VVB när den värmer huset.
Det skulle även kunna vara shunten som inte stänger? Kolla att den är stängd?
«
Senast ändrad: 06 oktober 2025, 08:43:49 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Royne
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Royne
«
Svar #5 skrivet:
06 oktober 2025, 19:09:53 »
Citera
Hej Rickard och Carl.
Tack för era råd och funderingar, jag är väldigt tacksam ska ni veta. Har nog haft dom tankar om växelventiler jag också. Har inte hört att dom har åkt upp eller ner. Det kunde man göra om man var i närheten av pannan. Ratten på shunten går heller inte att rubba. Tar jag bort ratten så går det att dra den lilla flärpen fram och tillbaka. Nja , jag får nog bita i det sura och ta hit en lekman som kanske hittar felet.
Hör av mej om felet blir avhjälpt.
Tack ännu en gång Carl och Rickard👍👋
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 844
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
uecjs
Smurfen.
BiggerDigger
PixelSE
svenske kocken
T Ramsmark
purjo__
Frazze62
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info