0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Beror väl på om nått proffs gjorde jobbet med att koppla ur VVB?I så fall ska ju både växelventilen och shunten till HGV kopplas ur i läge mot husvärmning, dessutom ska man hindra att den vill värma VVB genom att lura den att varmvattnet alltid är OK med ett fast motstånd (tror inte man kan stänga av VV-funktionen på annat sätt).När gjordes detta?Annars är den vanligaste orsaken att du har aktiva termostater i värmesystemet, dessa bör ställas upp på max i så många rum som möjligt.Blir det för varmt inne skall kurva på värmepumpen sänkas istället för att termostater rattas ner.
Då jag också har råkat ut för sönderrostad VVB undrar jag hur gammal pumpen är. Om det var så att växelventil och shunt inte är korrekt urkopplade borde larmet komma när pumpen har avslutat en husvärmning. Det är då den ofta börjar göra varmvatten. I och med att larmet kommer när pumpen startar en ny värmekörning undrar jag om inte det är något annat problem. Kan det möjligen ha kommit in skräp i systemet när omkopplingen gjordes så att filtret på varma sidan är igensatt? Vad är det för temperatur på värmebärare in och ut i slutet av en körning?