Hej
Jag köpte en nya anläggning 2014, (Ecoair 410 och EcoZenit i255) och lade då in golvvärme i hela huset. Anläggningen har gått felfritt till i början av sommaren då jag började få larm.
Efter någon vecka då jag kvitterade larmen och hörde att utedelen gick ojämnt.
Kontrollpanelen gav konstiga värden på bör värde resp temp på övre/undre (se bild)
Larmen var: Hög komp Temp, Låg förågning, Hög förågning….. Se Larmogg.
Jag hade en CTC cerifierad firma att titta på den och redan per telefon sade de att det förmodligen var Torkfilter som gått sönder och som innehåller kulor som förmodligen åkt in i kompressorn (tro det var så de sade). De frågade om det var ”skrikande” missljud i ute delen men det var det inte snarare ojämn gång.
Teknikern kom och konstaterade på 1 min att det var torkfilter….. och att det i princip inte gick att reparera utan man byter hela utedelen en kostnad på typ 80.000kr. Han de aktiverade kompressorn och vi har kört på el över sommaren.
Att jag avvaktade att byta utedelen är att huset är ute för försäljning och de spekulanter som tittat har föravsikt att riva huset och bygga nytt. Nu har huset inte blivit sålt och jag står inför vintern då vi behöver värmepumpen.
Tänkte fråga den samlade kunskapen om ni tror att diagnosen är rätt och vad man bör göra?