0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Har du damm i frånluftskanalerna? När gjorde du rent dem sist?
Varför skulle flödet öka när kompressorn startar? Ventilation skall vara injusterad vid montering, och vad jag vet så ska inte fläkten minska för att kompressor står, om det inte finns speciella inställningar för det.
Går fläkten/fläktarna som de ska? Om de drivs av enfas asynkronmotorer, så kan varvtalet sjunka om startkondensatorerna har börjat tappa kapacitans. Och då minskar ju även luftflödet. Kan vara läge att kontrollmäta och om nödvändigt byta ev startkondensatorer.
Den i köket var lite dammig, har ej tittat på den andra. Vet ej när de rengjordes sist, endast bott i huset 1 år, men ska göra en ventilations rensning kommande vecka. Men är de vanligt att de kan bli så dammigt i kanalerna på några månader att luftflödet går ner så pass mycket ?
Jag vill påstå att den vanligaste anledningen till dåligt luftflöde är att frånluftskanalerna har dammat igen.Om du tar bort frånluftsdonet och kikar in och det är damm där så är det nog läge att ringa sotaren, som du verkar ha gjort redan.S735 har inte funnits så länge och det tar flera år att damma igen. Men det skulle kunna hända att nån har satt in din 735a utan att rensa.Om jag ska spekulera så kanske maskinen håller på med någon reglering av luftflödet. Det kan då hända att den försöker reglera flödet genom dina kanaler som då eventuellt är igendammade, med varierande resultat, och det är kanske det som du ser som en variation i flödet under olika förhållanden.
Min egen S735a ligger stabilt på samma flöde, den varierar inte. I alla fall enligt den själv, hur den nu kan veta vad det är för flöde och hur den mäter det.Om du tar hem nån för att rensa frånluftskanalerna och ställa in frånluftsdonen, så måste det väl ingå att skruva upp fläkten så att du får rätt flöde. Alla såna firmor jag har snackat med har sagt att de endast tillhandahåller tjänsten att rensa kanalerna, och samtidigt mäta upp och ställa in flödet. Dä brukar jag ge dem ventilationsritningen med alla projekterade flöden. I installatörsmenyn 7.1.4 kan man skruva upp fläkten. Försökte de göra det och det gick inte?
Jag tänkte att om de mäter flödet och flödet är för lågt så höjer de väl fläkten. Men de kanske mätte flödet och det var rätt.Nu har jag läst manualen. Det finns en funktion ”fläktsynkdrift” av/på och med den påslagen så går fläkten fortare när kompressorn går. Sen finns det en annan funktion ”fläktökning” och jag tror att då ökar den fläkten vid avfrostning men jag är inte säker. Hur är dina satta?