0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Såg inte att du skrev var huset står, men uppvärmt året runt till 14 grader kallar inte jag direkt begränsat uppvärmningsbehov.
Hej, En frånluftVP passar inte bra i ett hus där inga vistas. Tänker nu på vintern.Vilken typ av ventilation ska du ha i huset? Självdrag eller mekaniskt ventilerat?Jag skulle sätta in en luftluft VP som huvudkälla. En enkel elpanna typ Nibe EVC 13 för backup kopplat till golvvärmeslangarna.och förstärkt självdrag.MVHTony
Tack för svaret!Ventilationen är tänkt som en mekanisk frånluft med friskluftventiler i väggarna, alltså ingen värmeåtervinning. Varför skulle du välja självdrag och inte mekanisk frånluft?Vad är syftet med EVC 13? Är det bara som backup (om LLVP lägger av)? Är det som en komfortkälla för att få varma golv? Andra fördelar?
Självdrag är enklare och billigare. Men du kan då inte ha plast i väggarna.
Kan man inte ha diffusionsspärr om man har självdragsventilation? Det var helt nytt för mig.
Det är vad jag har förstått av detta. Huset blir för tätt. Ocxh mekanisk ventilation är ett måste. Men som sagt, jag har hört så det kan vara fel.