Jag personligen skulle aldrig köpa någon av dom gamla klena pumparna med svaga kompressorer. Jag skulle självklart ta en modern som du är inne på och sedan fixa isoleringen av avluftkanalen allt efter behov som visar sig
Ta tex området kring takgenomföringen där du har grön tejp. Lossa på den, kolla hur det ser ut. Jag själv lindade hela min avluftkanal med armaflexmattor hela vägen upp och tätade runt takgenomgången med tätskum, det blev helt perfekt. Man kan skära bort överskottet om man vill när det har stelnat
Rensluckan skulle jag helt enkelt bara täcka ordentligt genom att linda armaflex runt om. Den kan gärna sitta kvar även om den aldrig behöver öppnas, det viktiga är att metallen isoleras från omgivningsluften så du inte får kondensutfällning där
Om det sedan skulle visa sig att resten av kanalen inte duger, dvs du får kondens på utsidan av strumpan, tja då får man väl fundera på att isolera om den hela vägen.
Men du kan också experimentera med att sätta en övre gräns för hur högt i frekvens du låter kompressorn varva upp. Ju högre upp, desto kallare avluft och därmed risk för kondens. Förvisso får du inte optimal återvinnning men den kommer säkerligen ändå att bli mycket bättre än vad en gammal pump klarar av. Nöjer man sig inte med det, då får man isolera om avluftkanalen om det nu skulle behövas. I mitt fall, fast jag har ett annat fabrikat, kan jag se att temperaturen på avluften påverkas både av kompressorfrekvensen och av fläkthastigheten. Så en höjning av fläkthastigheten borde också ge mindre kall avluft men man vill helst inte överventilera och få kalldrag
Jag har redan sedan pumpen installerades för femton år sedan satt en begränsning på maximal kompressorfrekvens. Den är satt en bit lägre än vad jag maximalt skulle kunna klämma ut, det är för att jag hoppas skona den något. Min avluft brukar ligga på ca -10 <--> -12 grader vintertid men jag tycker den ändå är väldigt effektiv på att värma både hus och VV