0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Byggnadens beräknade energibehov med FLVP blir då = 15932 kWh/år (hushållsel 5670 kWh ingår ej).
Samtidigt har jag varit i kontakt med NIBE angående max borrdjup på Nibe S1256-13, och fick svaret: PEM40 max 400 m slang, PEM45 max 440 m, PEM50 max 500 m. Eftersom jag har en lång ingrävning som stjäl 60 m slang, så kan jag alltså enligt detta bara borra 170m/190m/220m med 40/45/50 mm kollektor, respektive (!?)
- Om jag kör på en NIBE 13 kW, bör jag då gå upp till 250 m för att vara på säkra sidan (funderar även på frikyla och då skadar det kanske inte att borra lite extra)?
Det är ju inte så att det slutar funka när man passerar gränsen. Det blir lite högre delta-T och lite mer drivenergi till cirkpumpen om man har en lång och klen kollektor. Med en varvtalsstyrd kompressor borde man dock bara märka av det under de få perioder då värmebehovet är som störst.Den lilla merkostnad det innebär får man ställa i relation till kostnaden för djupare brunn och grövre slang.
Ok, men det är väl ändå så att en för djup brunn och/eller för klen kollektor gör att man har icke-optimala förhållanden vilket kommer påverka negativt på något sätt? Högre driftkostnad, mer slitage på cirkpump, ...?Som exempel: Säg att jag skulle gå upp till 45mm kollektor. Som jag skrev tidigare så är rekommenderat max-djup enligt NIBE även vid den dimensionen endast 190 m (+ 30m ingrävning).Dock vore det ju en fördel att borra lite extra när man ändå håller på, för att ha marginal, mer framtidssäkert, bättre värme- och kyleffekt, osv. Samtidigt skulle "borra lite extra" också innebära att jag överskrider den rekommenderade gränsen, med eventuella negativa konsekvenser som följd.Allt sammantaget, vore det ändå fördelaktigt att borra djupare? Mer specifikt, hur djupt kan jag borra innan nackdelarna börjar väga tyngre än fördelarna?
Allt sammantaget, vore det ändå fördelaktigt att borra djupare? Mer specifikt, hur djupt kan jag borra innan nackdelarna börjar väga tyngre än fördelarna?
Vad kostar Bosch och Nibe offert alternativen?
En enkel grov kalkyl är lätt att göra. Antag att man ökar borrhålsdjupet med 10 %. Temperaturskillnaden köldbärare/berg kommer då att minska med 10 %. Är aktiva borrhålet 150 meter kommer det att belastas med ca 6 kW under en stor del av vintern. Gissar att temperaturskillnaden berg/köldbärare blir 7 grader. 10 % djupare borrhål höjer köldbärarens temperatur med 0,7 grader vilket ger ca 2 % högre COP om det är golvvärme. Det sparar några hundra kWh el per år. Det får man ställa mot vad 15 meter djupare borrhål kostar. Hur värmepumpens livslängd kommer att påverkas av lite varmare köldbärare är svårt att säga något om. De stora pengarna att spara finns i att få husets värmesystem att fungera optimalt med rätt flöden till radiatorer och golvvärmeslingor. Det är speciellt viktigt om det är ett blandat system med nytt och gammalt.