Hade inte köpt en R407c-pump idag, inte för utfasningens skull, den kommer gå fylla. Men verkningsgradsmässigt. Jag tror de CTC är oväntat bra för ett så olämpligt köldmedium för luft/vatten.
Tycker sista R407c luft/vatten borde tillverkats för 10 år sen. Kika runt lite på COP vid kallt väder. t ex -15, se vad du faktiskt får för effekt och verkningsgrad (resten blir ju elpatron). Se hur nya 700:an presterar?
Kika andra märken också, men det är mycket R290 (propan) på marknaden nu. Gasen har lite problem när det är som kallast, precis som R407c.
Edit: Kan inte tänka mig att det finns något direkt anledning att inte köpa Mitsubishi luft/vatten idag. Typ 50-60 tusen billigare och effektivare. Sen finns nya Mitsubishi med propan redan/snart på marknaden, har inte läst om den, men sannolikt bra idé att ta en R32-pump istället om de säljs ännu.
Finns lite bullerproblematik att läsa med Mitsubishi, men det verkar som att det har mest med misslyckade installationer att göra. Ecodan verkar funka bra i verkligheten. Zubadan tror jag inte grannfirman sålt några och kan inte uttala mig kring när/om de låter.